Ocklusion?

När man lever med diabetes så lär man sig en massa nytt, jag tänker speciellt på hur man skall äta och sköta om kroppen men det är även ett flertal nya ord som man aldrig använt sig av förut. Innan Moira skaffade pump hade jag ingen aning om vad ocklusion var, vi kan väl säga att min intressesfär inte sträckte sig så långt. Ocklusion, det låter egentligen som någonting drastiskt, någonting farligt helt enkelt. Och det är det väl också antar jag men eftersom jag nu vet vad det betyder så hetsar jag inte upp mig nämnvärt när det inträffar.

Så vad är då ocklusion kanske några sitter och undrar när de läser det här. Ja, det är inte vad jag föreställde mig första gången jag hörde ordet. Jag såg en rejäl härdsmälta framför mig, ett nytt Tjernobyl fast tio gånger värre och ett landskap som är obrukbart i tusentals år. Kanske det blir så också om en ocklusion skulle inträffa i ett kärnkraftverk men nu var det ju inte det som jag lärde mig. Ocklusion blir det när det är stopp någonstans i pumpen/slangen som Moira använder. Katastrofläge ska vi väl inte kalla det för, om man nu upptäcker i tid, men något bör göras fort. Idag har Moira legat bra hela dagen men vid kvällis, två och en halvtimma efter den senaste blodsockerkontrollen så hade hon 22,8 i blodsockervärde. Min fru, som inte är lika hysterisk som jag, tog genast pumpen och tryckte fram ett par enheter. Då kom det där nya fina ordet upp, ocklusion. I vanliga fall så hade jag troligtvis sprungit i cirklar och skrikit om jordens undergång men nu när jag visste vad det var så kunde vi agera lugnt och fint.

Nu väntar bara en lång och sömnlös natt eftersom det blir flera blodsockerkontroller och små åtgärder till och från när sådant här inträffar. Visst blir det jobbigt men ändå känner man ett visst lugn och det är alltid något sa han som ingenting fick. Vi får se hur jag känner imorgon när jag ska jobba hela dagen med min nya klass. Ungarna får kanske slå upp ordet ocklusion i ordlistan och förklara det medan magistern sätter sig och blundar i ett hörn.

Kommentarer:
Postat av: Lena

Hej
Brukar läsa er blogg. Om ni tycker att ni har färre besökare än vanligt så funkar i alla fall "feed" inte till min dator sedan den 1 mars. Började undra vart ni tagit vägen, men det visade sig att ni skrivit massa inlägg, men min "feed" visade inte på någon uppdatering.

2007-03-31 @ 07:33:00
Postat av: Ulrika

Hej Lena!
Visserligen har det varit ganska lugnt på bloggen på senaste tiden, vi har helt enkelt inte hunnit skriva, men ett och annat inlägg har det ju blivit som du skriver. Tack så jättemycket för din kommentar, vi ska genast kolla upp det där med "feed", även om vi inte riktigt förstår oss på sånt ...
Hälsningar Trent och Ulrika

Postat av: Åsa

Jag är också jättedålig, och ointresserad! av det tekniska bakom. Webblogg har tappat något vid senaste uppdateringen, det kanske är det som saknas? Jag frågade Johan, bakom Knuff, Nyligen etc varför jag inte kom med på Knuff längre. Svaret jag fick var:

Vissa RSS-flöden på blogg.se / webblogg.se gick sönder vid
uppgraderingen av deras bloggverktyg för ett par veckor sedan. När du
pingar nyligen.se så står det precis hur du fixar det;

1. Gå in på Design
2. Klicka på Kodmallar
3. Till höger finns "Återställ Kodmallar", klicka på den.
4. Kryssa ENDAST i sista rutan "XML-syndikering (RSS)" och klicka på
Återställ Kodmallar.


Kanske det som ni också behöver göra?

Önskar er en fortsatt fin helg!

Åsa

2007-04-06 @ 22:46:19
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: Åsa igen

Hej igen!

Ovanstående fick jag 18:e mars, så det kan ju stämma rätt bra att det inte fungerade sedan början på mars.

2007-04-06 @ 22:47:31
Postat av: Ulrika

Hej Åsa!

Vilken klippa! Tusen tack för hjälpen, jag har nu gjort som du sa (listor med "1, 2 3, gör så här" passar mig alldeles utmärkt). Med lite tur så kommer RSS att fungera nu.

Önskar dig en härlig fortsättning på påskhelgen också!

//Ulrika

2007-04-08 @ 12:36:33
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Lovisa

Gillar om det du skrev! Trevligt att se en del prima grejer och inte bara det vanliga sakerna som man kan läsa om typ alltid. ;)


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits