Kallt, det är kallt!

I dag är det utflyktsdag för hela Morias skola. En massa roliga saker står på agendan för barnen, men vi föräldrar märker mest av matsäcksplanering och - inte minst - påklädningsbekymmer. Visserligen är det kallt ute nu, men de ska hålla igång hela dagen så de får inte ha för varma kläder på sig för då blir de svettiga. Vi körde med lager-på-lager metoden, men plockade tydligen inte på tillräckligt många lager. Strax före lunch ringde lilltjejen:

- Hej mamma! Jag ffffrrrryyyyyyysssser ... (tänderna skallrar) ... och jag är JÄTTEhungrig! Jag vill äta en macka, men jag kan inte kolla mig.
- Kan inte kolla dig? Varför inte det då?
- För att fingrarna är jättekalla och det går inte att klämma fram nåt blod! Men jag vill ÄTA! (vi diabetesfamiljer råkar ut för lite annorlunda problem i vår vardag än andra familjer).
- Då får du ta ett äpple utan insulin, men ska du äta macka så måste du faktiskt värma händerna och kolla dig först.
- Men jag har redan lånat en tröja av fröken för hon hade fler lager men jag fryser ändå! (nu är det tjockt i halsen, och gråten är nära.) Och jag är HUNGRIG!

(Inte nog med att vi är en extra "besvärlig" familj med diabetesen, nu skickar vi ungarna med för lite kläder också så de måste låna frökens ... Pinsamt.)

Efter en mugg varm Canderel kakao (sockerfri oboy) och en lånad mössa (frökens, den också) att värma händerna i så ringde hon än en gång. Nu var det kvitter i luren och hon låg ganska bra, 8,2. Dags för matsäck med fiberrika pannkakor! Här är receptet, för den som vill ha lite långsammare kolhydrater som man står sig på en stund:

Ca 8 pannkakor
1 1/2 dl vetemjöl special fullkorn
1/2 dl grahamsmjöl
1/2 dl PO-fiber (finns på glutenfria hyllan)
ca 5 dl mjölk, tillsätt lite i taget tills konsistensen blir lagom tjock
2 ägg
1 nypa salt
1 msk rapsolja

Vispa ihop och låt gärna smeten svälla en stund innan man gräddar i medelvarm teflonpanna. Serverar man morotsstavar till så blir det ännu bättre - lite mer för magen att jobba med.

Kommentarer:
Postat av: Nettan

Alltid lika trevligt att läsa här, jag kopierade recepten för de lär förmodligen bli aktuella här, tyvärr!

Hoppas att ni har det bra?

Kram
Nettan

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Hej Nettan!

"Nyttiga" recept har jag massor av, ska försöka lägga ut lite fler vad det lider ... svängande blodsocker är inte kul får någon, och faktum är att hela familjen mår bättre när vi dragit ner på kolhydraterna och väljer långsamma sådana i största möjliga utsträckning.

Vi mår bra allihop, men Morias nattvärden drar iväg uppåt, så det är extra insulin varje natt nu. Hoppas på hjälp från vår läkare så att vi kan slappna av lite.

Ha det så bra,
Ulrika

2005-10-20 @ 08:22:15
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Emma

Hej!

Perfekt, det där receptet ska jag prova någon gång! Hoppas Moira fick en bra dag trots kylan :)

Hälsningar Emma

2005-10-20 @ 09:28:57
URL: http://racas.webblogg.se
Postat av: Ella

Hej! jo utflykter är ett kapitel för sig, min diabetesgrabb ska på långcykling idag till ICA för att höra hur nyttigt frukt är.... "jag vee-eet!"
Och... en liten fråga... sitter o ska göra en informations/webb -sida för lärare (om diabetes)och berättelsen hur Moira förirrade sig ut på skolgården låg illustrerar sååå bra hur viktigt det är att ha koll på dom... Kan jag få skriva om den händelsen??? (med er som källa?)

2005-10-20 @ 12:16:35
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Emma: Jodå, hon var nöjd efteråt. Man kan säkert göra ännu nyttigare pannkakor, men den här varianten ser faktiskt nästan likadana ut som vanlig pannkakor, och de smakar mums.

Ella: Jag och en annan diabetesmamma har liknande planer på webbsida, så vi kan säkert utbyta en del idéer! Visst får du referera till oss och den händelsen, ju mer information vi gemensamt kan nå ut om diabetes desto bättre! (Inte minst till skolvärlden). Jag såg ditt mail på Hanås-listan också, så jag svarar dig där så kanske vi kan prata mer?

2005-10-21 @ 12:09:21
URL: http://macgregor.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits