Myter om diabetes

Missa inte artikeln om diabetes typ 1 på DN idag. Den beskriver på ett bra sätt vad diabetes är och hur det är att leva med ett barn som har diabetes. Heder åt läkaren Eva Örtqvist som försöker ta kål på myten att diabetes typ 1 skulle drabba överviktiga barn som äter mycket socker.

 

Har ni sett reklamen från AstraZeneca går just nu på TV? Den vill slå hål på 7 myter om astma och jag önskar att till exempel diabetesförbundet kunde göra detsamma om diabetes typ 1. I ett tidigare inlägg har jag försökt beskriva några av myterna om diabetes, och de är ganska många. Det är konstigt att den allmänna kunskapen om diabetes inte är större i Sverige, eftersom det ändå är den näst vanligaste barnsjukdomen vi har, efter astma.


Kommentarer:
Postat av: Jenny

Hej hela familjen!

Nu har jag minsann hittat hit - vilken intressant sajt ni har fått upp!

Ulrika - Här är texten som jag nämnde i telefon. (Jag vet inte om det är originalet eller om den variant jag har läst tidigare och nämnde för dig var ursprungstexten, men den här har i alla fall ett namn som källa.)

Stor kram till er alla 4 - och lilla kirren!
Vi hörs snart igen. //Jenny

-----------------------------------------------

"När man ska få barn, är det som att planera en sagolik semesterresa till Italien.
Du köper en massa resehandböcker och gör upp underbara planer: Colluseum, Michelangelo, lutande tornet i Pisa, gondolerna i Venedig.
Du lär dig att konversera på italienska. Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig väntan, kommer slutligen dagen D.

Du packar dina väskor och reser i väg. Åtskilliga timmar senare, landar planet. Flygvärdinnan kommer och säger; "Välkommen till Holland".

"HOLLAND?" halvropar du.
Vad menar du med Holland?
Jag har beställt en resa till ITALIEN!
I hela mitt liv har jag drömt om att resa till Italien.

Men det har blivit en förväxling i flygrutten. De har landat i Holland och här måste du stanna.

Men - de har inte har tagit dig till en hemsk, vidrig, oanständig plats, full av farsoter eller svält. Och det är viktigt att hålla i minnet.
Nej, det är bara en annorlunda plats.

Så du måste gå ut och köpa nya resehandböcker.
Och du måste lära dig ett nytt språk.
Och du möter en helt ny grupp människor som du aldrig mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda plats. Det är en långsammare takt här än i Italien, mindre glamoröst.
Men efter att ha varit där ett tag och du har hämtat andan och sett dig omkring så börjar du lägga märke till att Holland faktiskt har väderkvarnar. Holland har vackra tulpaner och t.o.m. mästaren Rembrant.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien, och de skryter om hur underbar deras tid i Italien har varit.

Och du säger till

2005-05-11 @ 14:49:49
Postat av: Jenny

Men vad nu - fick inte hela texten plats ..?

OK - här är slutet:
---------------------------------------

Och du säger till dig själv: "Ja, det var dit jag skulle, det var det jag hade planerat ..."

Men om du ödslar ditt liv med att sörja över det faktum att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av det riktigt speciella, det verkligt underbara med Holland."

Emily Pearl Kingsley


----------------------------------------
Kram J

2005-05-11 @ 14:54:08
Postat av: Jenny

Men ...

Nu har jag läst lite mer, här och där - och ser att ni inte längre har lille Samwise kvar!
*snyft*
Jag hoppas ni kan förlåta min okänslighet - jag visste inte ... :(

Kram /sorgsen Jenny

2005-05-11 @ 15:01:08
Postat av: Jenny

Ser även att ni har funnit en ny liten gosing - grattis! När flyttar kissen in? (Eller kanske har ni redan blivit fem i huset igen? Har lite kvar att läsa ...)
// J igen (Det var sista kommentaren för idag - jag looovar.)

2005-05-11 @ 15:10:35

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits