Stora förrådsstädningen

Tack vare bristen på sol under min, mammans, semester så har vi fått tillfälle att ta itu med andra saker än bad, sol och grillkvällar - som förrådsstädning. Har ni hört talas om energislukare? Det är de där sakerna man ständigt har dåligt samvete för och ständigt påminns av när man går förbi, till exempel den där stökiga skohyllan som man passerar arton gånger om dagen och som faktiskt inte borde innehålla vinterkängor i juli.

 

Vårt förråd är en energislukare. Allteftersom det har blivit stökigare och stökigare (vi har bott här tre år nu och jag kan inte minnas att vi gjort någon ordentlig förrådsstädning sedan dess) har vi tvingats närmare och närmare dörren vid varje motvilligt besök. I förrgår var man tvungen att stå utanför dörren och kasta in papperskassarna från senaste turen till Coop forum, eftersom jag nyligen spillt ut en kruka lecakulor närmast dörren och inte plockat upp dem eftersom det var för stor apparat att överhuvudtaget komma in tillräckligt långt i förrådet för att komma åt.

 

Men igår regnade det hela dagen (rättare sagt, det började ösa ner när vi precis kommit igång med stenpartiarbetet) så vi fick ta skydd inomhus och medan vi ändå var på gång så att säga så tog vi ett djupt andetag, hämtade svarta plastsäckar och attackerade förrådet i full galopp. Hela familjen sorterade och slängde, barnen gick igenom alla påsksaker och bestämde vad som skulle vara kvar. Hur har vi kunnat samla på oss så många påskägg? En stor hög tog maken till tippen och en ganska stor hög prima prylar får gå till höstens loppis och göra någon annan lycklig.

 

Där någonstans slog mammans migrän till och jag kunde inte vara med på slutspurten. Medan jag låg nedbäddad med ögonmask och Imigran tog resten av familjen hand om finliret. För mig blev känslan ungefär som i de där makeoverprogrammen där de nervösa bostadsinnehavarna skickas iväg den sista stunden för att designern ska kunna lägga handen vid detaljerna och de återvänder till ett stylat hem med wow-faktor. Jag vaknade lagom till wow:et. Jösses så fint det blev! Jag gjorde mig fler än ett ärende in dit igår, bara för att få njuta av anblicken av de städade hyllorna och känslan av att faktiskt kunna gå på städat golv ända längst in i förrådet för att nå dasspappret.


Kommentarer:
Postat av: Bloggblad

Annars kunde ni ju ringa till damen som gör Rent Hus i teve! Jag har blivit jätteinspirerad så här försvinner prylar!

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Jag har sett både en brittisk och en svensk variant på TV, och visst blir man inspirerad. Men om du ändå har ångan uppe kan vi ju ringa till dig istället?

2005-07-28 @ 22:37:21
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Bloggblad

Sorry, jag har för mycket bråte kvar - och bara drygt en veckas semester...

2005-07-30 @ 23:42:09
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits