Precis när man tror att man är säker

Emellanåt ligger Moiras värden riktigt bra, ibland flera dagar i rad. Vi är särskilt intresserade av kl 23.00-värdet, eftersom vi då vet om vi behöver gå upp mitt i natten och sticka det stackars barnet i fingrarna eller inte. Ligger hon OK kl 23.00 så borde vi kunna sova ostört hela natten.

Bara för att jäklas (verkar det som) så kan ett visst 23.00-värde betyda helt olika 03.00-värden, så vi vet inte riktigt när vi ska tordas sova utan nattkontroller. Men häromkvällen hände det. Perfekta 23.00-värden flera kvällar i rad, och samtliga 03.00-värden hade också varit fantastiskt bra. Skulle vi våga? Nån gång måste vi ju! Ja! Vi gör det! Min, mammans, sömn skulle bli längre en vanligt, ställde klockan på 05.00 för säkerhets skull (ööhh ... hört talas om livrem och hängslen?), kollar henne i det första gryningsljuset och tittar på mätaren - 3,2 - skutt upp ur sängen, fixade dricka och sedan var jag klarvaken. Fick nog sammanlagt mindre sömn än vad jag brukar få när jag kollar henne kl 03.00.

Vi får väl se när vi törs prova nästa gång. Men det lär nog dröja, som vanligt!


Kommentarer:
Postat av: Emma

Hej!

Det låter fruktansvärt jobbigt att Moiras värden inte stabiliserar sig. Är hon fortfarande i smekmånadsfasen? Jag har visserligen känningar nattetid ibland, men det beror mest på slarv från min sida. Har ni provat att ändra Lantus något? Den kanske ligger för sent på kvällen?

Hoppas att det ordnar sig snart så att ni får sova ut!

Hälsningar Emma

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Emma: Tack för tipset! Moira får Levemir som inte ska ha någon riktig "topp" men vi ska prata med hennes läkare nu i veckan så får vi se. Vi tror att hon inte längre är i remission, eller i slutet av smekmånaden i alla fall. Kanske betacellernas sista ryck som får värdena att skutta vilt?

Vaknar du själv av dina nattliga känningar? Det gör inte Moira. Nu hoppas vi att vår kattunge ska visa sig ha förmåga att känna blodsockerfall och kunna varna oss på nätterna. Drömma kan man ju i alla fall ...

2005-08-28 @ 21:14:11
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Emma

Har inte hört så mycket om Levemir faktiskt, min läkare föredrog Lantus och det har fungerat bra för mig!

Jag vaknar alltid av mina känningar, men det hinner gå ganska långt ibland, har vaknat av värden ända ner mot 1.9 . Av någon konstig anledning drömmer jag alltid om mat när jag ligger lågt, och då vaknar jag.

Visst vaknade hon av känning för ett tag sen? Jag tror att hon kommer lära sig känna igen tecknen snart, även när hon sover.

Hälsningar Emma

2005-08-29 @ 00:05:35

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits