Barndiabetesfonden

Nu är vi på gång! Första styrelsemötet i vår lokalförening i Barndiabetesfonden är genomfört, med ett gäng driftiga herrar och damer med höga ambitioner för vår nya förening. Visste ni ens att det finns en Barndiabetesfond? Med Kronprinsessan Viktoria som beskyddare och allt.

Barncancerfonden känner däremot alla till, det ordnas galor och kampanjer som drar in hundratusentals, ja säkert miljontals kronor till cancerforskningen. Vad beror det på att barndiabetes är en så osynlig sjukdom? Min teori är att diabetes är en så utmattande och krävande sjukdom att det helt enkelt inte finns tillräckligt många diabetesföräldrar som orkar engagera sig i de långsiktiga frågorna. Med ständiga nattvak och ständig oro orkar man inte dra på sig en massa extra arbete. Tyvärr.

Men för mig och min kompis som också är diabetesmamma (som också är med i styrelsen) är det just det engagemanget som gör att man orkar! Att få fokusera på något positivt mitt i allt elände. Och för mig känns det viktigt att få in pengar till forskning för att hitta ett botemedel mot diabetes. För även om man kommit långt i utvecklingen av nya insuliner får man inte glömma att insulin är ett läkemedel, inte ett botemedel.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits