Slanglös

Diskmaskinen började läcka för ett par dagar sen, slangen hade spruckit. Eftersom jag är totalt bortkommen i dessa sammanhang (båda tummarna sitter mitt i vänster hand) så kontaktade min fru sin far som snabbt var över och inspekterade skadan. Händig som han är listade han snabbt ut att det just var slangen som spruckit och det enda vi skulle göra var att skaffa en ny så skulle han byta ut den. Perfekt, inga problem, tänkte jag och styrde mina steg mot Henningsons, den lokala vitvaruförsäljaren. Beväpnad med den gamla trasiga slangen klev jag in i butiken och blev snabbt hjälpt av damen i kassan. Hon plockade fram en ny slang, inte likadan men det här skulle också fungera så jag betalade förnöjt och gick lycklig därifrån. 

 

På kvällen kommer svärfar över och konstaterar att slangen inte passar. Fästet är fel eller snarare sagt det finns inget. - Ojdå, säger jag och känner mig än mer handfallen än tidigare. Nästa dag är jag åter på Henningsons och får då hjälp av den ordinarie butiksförsäljaren som givetvis förstår att det inte har fungerat, - Du måste ju ha ett fäste! Sagt och gjort, han plockar fram ett som passar till min nya slang men det ser inte ut som den gamla. - Är du säker på att den här passar? frågar jag. - Jajamensan, det är så här de ser ut nuförtiden.

 

Svärfar kommer över igen efter ett telefonsamtal och nu ska det äntligen ordnas. Fästet glider in i diskmaskinen utan något problem om man bortser från att det glipar cirka en halv centimeter. Nu känner jag mig bortkommen, handfallen och inkompetent. - Tack för att du kom över, jag får återkomma en annan dag när jag hittat något som kanske möjligtvis skulle kunna passa.

 

På Henningsons igen säger expediten att han förstod nog att det inte skulle fungera. Aldrig har han varit så nära döden. Där står jag beredd med två gummislangar och är en hårsmån från att trä dem runt hans hals och dra till. Istället säger jag snällt, - Vad kan man göra då? Han rekommenderar en annan butik och jag går därifrån utan att ha varit otrevlig. Den andra butiken har bara öppet mellan 07.00-16.00 så det får bli en annan dag. Till dess får mina två tummar finna sig i att vara lite extra skrynkliga. Fortsättning följer.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits