- Pedagoger har inte medicinsk utbildning. - No shit Sherlock!

Jag har nu talat med rektor och jag tror att hon tycker att jag är en ganska så jobbig person. Givetvis så försöker man hitta en naturlig förklaring till vad som hänt. Det är ju bara en olyckshändelse!

- Pratade man med Moira innan hon åt godiset?

- Är det så att du försöker lägga skulden på min dotter? Är det hennes fel att hon åt den eller vad försöker du insinuera?

- Nej, inte alls, jag vill bara ta reda på alla fakta.

 

Det var som jag trodde. Man har svårt att ta till sig att pedagogerna som arbetar där har ett ansvar som vida överskrider Moiras ansvar. Hon är jätteduktig och hon kan en massa om diabetes men är man nio år så är det inte alltid lätt att stå emot grupptrycket och framför allt tänka klart i vissa situationer.

- Pedagogerna har en pedagogisk utbildning men inte en medicinsk som rektor sa till mig.

- Kanske inte det dummaste jag hört men bra nära nog som jag sa. Alla pedagogerna har blivit erbjudna att gå på en utbildningsdag på lasarettet samt att jag och min fru har haft våra egna "utbildningar" med personalen som jobbar med Moira och dessutom krävs det väl inte så mycket hjärnkapacitet att räkna ut att något händer med en diabetiker när man äter socker? Jag begär inte att de ska veta vad som händer medicinskt men de bör åtminstone förstå att det inte alltid är nyttigt!

- Jo, men det var många pedagoger inblandade i dagens tema och alla är inte insatta i Moiras sjukdomssituation fick jag till svar.

- Är det så bra att Moira är med pedagoger som inte är insatta? Borde inte de som brukar vara med henne informera de andra eller ska jag behöva vara på skolan hela dagen för att se till att allt fungerar?

- Jo, givetvis borde de ta ett större ansvar blablabla och så vidare.

 

Det tråkiga är att samtalet blev som jag förstod. Man skyller på den ena eller den andra,

- Det var ju otur, synd att det var så mycket just den här veckan, ja det var ju olyckligt...

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men orkar inte. Jag bryr mig egentligen inte om hur det hände, det är varför det hände som är min huvudvärk. Det borde vara rektors huvudvärk men jag får känslan av att hon inte sover dåligt på grund av det här. Jag sover dåligt, det gör jag alltid, det är synd bara att skolan är som den är så att man inte ens kan slappna av under skoltid. Det skulle betyda mycket för mig och min fru om vi kunde det.

 

Jag önskar att personalen och rektor hade varit med i bilen när Moira och jag åkte hem. Att få se och höra hur ledsen en liten flicka kan vara över att hon har diabetes är kanske något som skulle kunna få dem att ta det här på allvar.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits