Att räkna smörgås

Jag har aldrig varit en höjdare på matematik. Jag har aldrig varit intresserad och inte heller har jag försökt sätta mig in i matematikens värld för jag har aldrig behövt det, tills nu. Hur länge räcker en smörgås egentligen? Hur mycket energi finns det i den? Det är små problem som jag brottas med ständigt. Mamman i familjen har definitivt bättre koll än jag (pappan) när det gäller matintag men eftersom jag är ensam med barnen ganska så ofta nu innan mammans semester börjar så får jag lov att försöka räkna ut det själv.

 

För det första beror det på vilken sorts smörgås det är. Vita mjuka bröd, limpa och annat är sådant som inte håller så länge. Regeln är att ju grövre och mer fibrer det är i brödet, desto längre räcker den. (En annan regel är att ju grövre och mer fibrer det är i brödet, desto mindre tycker Moira om det). Och nu menar jag inte att den tar längre tid att äta utan att dottern står sig längre innan man måste fylla på hennes förråd igen. Eftersom dottern inte äter pålägg så har jag äntligen börjat lära mig på ett ungefär hur mycket insulin en smörgås kräver samt hur lång tid hon håller sig på den. Och det är bra, det förenklar planeringen av dagen. Fast nu är det sommar förstås och då rör vi oss mycket mer så det måste tas i beräkning och ju fler saker det blir att räkna med, desto svårare blir det för mig. Sen får man ju inte glömma att något skall drickas till smörgåsen och det måste också räknas in. Ibland vill inte dottern ha smörgås till mellis, ganska så förklarligt att hon blir trött på mackor så då får man byta ut smörgåsarna mot något annat. Just nu håller jag på att lära mig hur många Digestivekex det går på en smörgås, hur många smörgåsar en kula glass är och så vidare. Allting som äts förvandlas till smörgås i min hjärna och sen försöker jag räkna därifrån. Det gäller hela tiden att hålla en balans, det ska gå jämt upp. Det får inte bli för lite men samtidigt inte för mycket. Höga värden skall undvikas och låga värden likaså. Det är ett evigt smörgåsräknande men det är det värt, bara dottern mår bra.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits