Du vet att du är förälder till ett barn med diabetes när ...

Känner du igen dig? Du vet att du är förälder till ett barn med diabetes när:

  • Du använder EMLA innan du plockar ögonbrynen
  • Du fick en hel natts sömn förra månaden - den natt du glömde sätta väckarklockan på 03.00
  • Någon ber att få en penna och du frågar tillbaka "NovoRapid eller Lantus?"
  • Du kollar ditt blodsocker när du råkat sticka dig själv i fingret - synd annars på en så stor fin bloddroppe
  • Kattens favoritleksak är en tom teststicksburk
  • Du ropar på ditt barn att komma och kolla blodsockret och hela familjen kommer eftersom de vet att det är middagsdags
  • Du uppmanar ditt barn att äta grönsakerna efter maten, eftersom hon redan tagit insulin
  • Någon på TV får frågan "Vilka tre saker kan du inte leva utan?" och ditt barn ropar "Jag vet, jag vet! Min blodsockermätare, teststickorna och insulinpennorna!"
  • Dina vänner ber dig kolla deras barns blodsocker med jämna mellanrum, för att vara på den säkra sidan
  • Folk tittar underligt på dig när ditt barn är grinigt och du frågar "Är du hög?"
  • Ditt barn får en kalasinbjudan och du ringer upp föräldrarna och säger att "Vi kommer väldigt gärna"
  • På kalaset tittar ditt barn på tårtan och meddelar att den inte ser ut att vara värd ett extra stick
  • Ditt barns lakan är rödprickiga efter nattliga blodsockerkontroller
  • Ditt självförtroende som förälder beror helt och hållet på det senaste HbA1c-värdet
  • Hela familjen slår vad om vad nästa blodsockervärde kommer att vara
  • Du hittar kanyler och teststickor överallt i huset, och i bilen, och i väskan, och i jackfickorna
  • Du ger ditt barn saft och smörgås mitt i natten och konstaterar att hål i tänderna i alla fall är bättre än kramper
  • Dina värsta mardrömmar är utflykter och övernattningar
  • Du har glömt hur det känns att få "en natts god sömn"
  • Någon frågar hur det är med ditt barn - och verkligen menar det - och du bara vill gråta för att någon faktiskt bryr sig
  • Du ler igenkännande åt den här listan

Kommentarer:
Postat av: Nettan

Förvisso inte diabetiker, ännu men nog ler jag igenkännande alltid!

Kram på er

Nettan

Postat av: Åsa

Det här är mitt första besök här. Jag hittade hit från tvillingmammans blogg och jag log också flera gånger.

2005-04-22 @ 20:36:45
URL: http://zyrenna.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits