Cowboy Bob Orton jr

Cowboy Bob Orton, en så kallad legend och en alldeles äkta Hall of Fame-medlem. Nuförtiden så är Cowboy Bob mest känd för att han är far till "The Legend Killer" Randy Orton (finns som inlägg X2 tidigare), men när det begav sig för honom så var han själv en av de stora. I början av sin karriär så gick Cowboy Bob ofta i tag-team med sin far, Bob Orton sr (detta gör ju givetvis Randy Orton till en tredje generationens brottare, äpplet faller inte långt från trädet!). Cowboy Bob höll mest till i NWA men 1985 så skrev han på för WWF (nuvarande WWE) där han många gånger fungerade som livvakt/tagteam-partner till Rowdy Roddy Piper (kommer som eget inlägg senare). Cowboy Bob vann ofta sina matcher genom att dunka ner sina motståndare med gipset på sin arm. Han var konstant gipsad eftersom han hade ett "kroniskt"-armbrott (detta var givetvis en storyline och publiken och motståndarna insåg att det inte var något fel med armen utan att Cowboy Bob bara fuskade). Han firade också stora triumfer som tagteam-partner till Don Muraco med en viss Mr Fuji som manager. Nuförtiden är han inte fulltidsbrottare utan fungerar mer som manager/valet till sin son Randy Orton, om han ens gör det. Efter att det uppdagats att Cowboy Bob lider av Hepatit C och Cowboy Bob gått en match mot Undertaker (finns som inlägg X2 tidigare) där han "bladade" (skär sig med rakblad i pannan för att blodspill ska starta och gör då att matchen ser mer brutal och spektakulär ut) så tog det hus i helsike. Undertaker, med all rätt, blev mycket upprörd eftersom han utsattes för smittan och vad som hänt efter det är jag inte säker på. Dock är jag säker på att Undertaker brukar få som han vill. Själv har jag inte blödit ihop med Cowboy Bob men väl skakat hans hand så jag är inte allt för orolig över smittorisken (skriver jag medan jag frenetiskt gnuggar handen med desivon). Nog om detta nu, till vårt möte.

Cowboy Bob before

Cowboy Bob i all sin glans under sin "storhetstid"

På galan så gick Randy Orton i main-eventet mot Undertaker och Cowboy Bob var givetvis med i släptåg. Han lufsade in till ringen likt en stor nallebjörn bredvid sin betydligt mer vältränade son och gick sedan ned på knä när Randy körde sin "grekiska Gud"-posé i ringhörnan. Sen peppade han sonen med lite klappar och hoppade snabbt ur ringen när Undertaker gjorde entré. Under matchen så cirklade Cowboy Bob ringen och hjälpte till med att distrahera UT, precis som en riktig valet/manager till en heel ska göra. Efter ett tag så blev Undertaker utkastad ur ringen och Cowboy Bob var där snabbt och gav några tjuvsmällar när domaren var upptagen med Randy. Matchen slutade dock med att UT först gav Cowboy Bob en "Tombstone" och sen så gick det likadant med Randy.

Cowboy Bob knee

Cowboy Bob går ner på knä i Finland och pekar sedan på Randy för att visa på sonens storhet


Randy + Bob UT entrance

Klockorna dånar och ljuset släcks och publiken i Hartwall Arena jublar. The Ortons inväntar mer tyst Undertakers entré.

Jag vet inte riktigt om jag kan säga att det var särdeles kul att se Cowboy Bob in action. Någon "bra" brottare har han aldrig varit, snarare en "brawler" och sådana behöver hävda sig lite mer och på andra sätt som till exempel genom mikrofonen. Men Cowboy Bob har aldrig varit en riktig hejare på det heller, åtminstone inte enligt mig. Dock får man väl säga att det alltid är kul att man kan stryka honom från listan på brottare man inte sett.! Vad det nu skulle betyda? Jag menar, OK, han är en legend i WWEs ögon men kanske inte direkt i mina så jag och WWE får väl mötas halvvägs, "Fint nu har han varit med och visat sig för mig, nu kan ni definitivt ta bort honom från rostern!".

Cowboy behind

Hela tiden under matchen lufsar Cowboy Bob runt ringen i Hartwall Arena som en extra hjälp till "The Legend Killer"

Det roliga med Cowboy Bob var för oss, som ni nu säkerligen förstått, inte hans "ringskills", nä det var hans "peopleskills". Cowboy Bob var precis lika "mysig" och trevlig som han ser ut. den gode Cobojsaren tycktes vara ganska så populär bland de flesta brottarna, Undertaker inkluderat (vi ska inte glömma att det här var innan Hepatithistorien). När han åt så satt han i och för sig vid ett av de små borden (de flesta brottarna satt vid tre långbord men det fanns ett par som satt vid vanliga små bord) och större delen av måltidsdelen så satt han ensam, men många kom fram till honom. De skrattades och pekades och kom de inte fram till hans bord så ropade de saker till honom. Oss vinkade han till med ett glatt leende på läpparna när han såg att vi sneglade åt hans håll. Vi satt dock kvar för det var mer än "hej på dig"-vink än en "kom hit"-vink. Under årens lopp har man lärt sig skillnaden på dem.

Cowboy tombstone

Cowboy Bob får sota för att han lade sig i Undertakers affärer


Tombstone 4

Och sen så är det Randys tur att få beundra utsikten, eller är det så att UT ser bättre från sin position?

Under kvällens lopp så var Cowboy Bob i samspråk med de flesta andra men han rörde sig inte nämnvärt långt. De gångerna han ställde sig upp så var det bara för att gå och prata med någon annan (däribland UT, och båda skrattade!) och sen gick han tillbaka och satte sig. Han gick aldrig ut från restaurangen (förutom en gång, men det är en annan historia som vi ska skriva om när vi rapporterar om en annan legend) så det blev inget prat med honom på kvällen. Däremot så lyckades vi faktiskt få oss en kort pratstund på morgonen därefter, man lita på "The Ortons"!

Taker tombstone randy 3

Cowboy Bob ligger utslagen i Hartwall när Randys upp-och-nervända kropp rusar mot marken i 180...


Bob flat on back

för att till slut få vila i frid bredvid sin fader

Det var i lobbyn, som vanligt, som vi träffade på Cowboy Bob. Vi såg honom när han gick fram till receptionen och betalade för något (troligtvis en av de flera ölen som hade runnit ner för hans strupe på kvällen) (därmed inte sagt att han betedde sig onyktert på något sätt för det gjorde han inte) (det skötte andra så bra!). När han vände sig om så såg han oss och vinkade till igen. Moira (Sean var på annan ort) satt och höll i autografblocken och jag antar att han lade märke till det så han gick mot vårt håll. Moira ställde sig upp och gick fram några steg och bad om en autograf. Själv fipplade jag med min nya kamera som jag inte kunde få att fungera. Cowboy Bob skrev en autograf, småpratade lite med henne om wrestling (tror vi, hennes engelska är mycket bra för en 9-åring men det finns gränser för vad hon förstår)och sen så hörde jag honom säga,
- Is that you dad?
Moira svarar ja och Cowboy Bob kommer fram och hälsar.
- Hi, how are you? säger han.
- Oh, fine thanks, säger jag och lägger undan den strejkande kameran. Vi byter ett par ord om galan och så tackar han och går. Men historien tar faktiskt inte slut där.

Eftersom jag inte får igång ett av mina mest värdelösa inköp någonsin (åtminstone så tyckte jag det vid det tillfället) så går jag över till plan B, Seans kamera. Cowboy Bob har redan smitit in i frukostmatsalen så han är "long gone" men nu är jag beväpnad igen. Det går ett tag och lite annat händer och sen är det dags för bussarna att åka. De brottare som inte redan klivit på strömmar ut och tar snabbt plats. När vi precis fått autograf  och ett så att säga halvt foto med en annan brottare som kommer senare i bloggen så kommer Cowboy Bob ut. Sean står där med sitt autografblock och sträcker fram det. Cowboy tar tag i det och skriver och jag går fram fort och frågar om vi inte kan ta ett foto med honom och båda barnen. Han tittar upp under glasögonen och säger,
- Sure, just a second, I just dont want you to take a picture of me with the cigarette, säger han.
Han har nämligen en cigarett i käften när han skriver. Så fort han är klar puttar han bort glasögonen, tar ut cigaretten från munnen och tar tag i barnen.
- Now kids, säger han, can you say Cowboy Bob?
Barnen tittar först på honom och säger sen Cowboy Bob unisont.
Jag hinner inte fota men Cowboy Bob säger,
- You can do better than that och skrattar och sen så säger alla tre,
- COWBOY BOB! och så skrattar alla när jag tar fotografiet.
Cowboy Bob Orton jr kramar om båda barnen samtidigt, frågar mig om jag fick ett foto och tackar oss sen för att vi är där. Sen lufsar han in i bussen, fast först så fimpar han ciggen utanför förstås.

Cowboy Bob autograf

Cowboy Bobs snirkliga men smått oläsliga autograf som Sean fick

Han var helt enkelt en trevlig farbror den gode kofösaren och det var riktigt trevligt att träffa honom. Fotot blev också ett av de bättre jag tagit på ungarna och brottare med tanke på att de båda för en gångs skull ler och ser lyckliga ut, precis så där lyckliga som de har varit varje gång vi träffat brottare även om det inte alltid syns. Frågan är bara hur lycklig Cowboy Bob är med tanke på att ciggen ändå lyckades smyga sig in på fotot?


Cowboy Bob + Sean + MoiraCowboy Bob cigarette

En glad Moira, en glad Cowboy Bob, en glad Sean och ett litet mindre glatt bevismaterial som ni ser på uppförstoringen

Kommentarer:
Postat av: Fadi

Du har inte träffat Hassan va? Men har du träffat Daivari??

2006-02-13 @ 22:19:22
Postat av: Trent på den här bloggen

Hej Fadi, nej jag har inte träffat Hassan (och lär inte göra det heller med tanke på att han slutat i WWE) och Daivari har jag inte heller träffat. Synd det eftersom jag gillar båda karaktärerna. Med lite tur kanske man får träffa Daivari någon gång, hoppas kan man alltid göra.

2006-02-14 @ 19:25:29
Postat av: Fadi

Vadå var han inte med i Finland?

2006-02-16 @ 22:21:17
Postat av: Trent på denna blogg

Hej Fadi, nej han var inte med i Finland. Efter att ha försvunnit från TV och Smackdown efter American Bash så dök inte Daivari upp förrens efter Finland och då var det dessutom på RAW. Det var nyligen när även Angle bytte show som han kom tillbaka till Smackdown.

2006-02-16 @ 22:31:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits