Big Show

Det sägs att Big Show är världens största professionella idrottsman. Det kan mycket väl stämma. Enligt WWE är han 2.18 meter lång och väger 227 kg. WWE brukar ta i lite extra när de redovisar siffror på sina brottare men i det här fallet undrar jag om inte de glömt ett par. Karln var massivt stor!

 

Big Show, som egentligen heter Paul Wight, slog igenom i ett numera avsomnat wrestlingförbund som hette WCW. Där gick han under namnet "The Giant" och det var nog så passande. Han är ibland face (god) och ibland heel (ond). WWE byter inriktning på sina karaktärer ungefär lika ofta som jag byter kläder (och det gör jag varje dag!). Utseendet ändras också. När vi träffade Big Show så hade han hår på skallen men nuförtiden är han skallig. Han har dock alltid framställts som väldigt stark, och det stämmer som ni ser på bilden nedan.

 

 

Big Show lyfter med lätthet 100 kg Kurt Angle på en gala i USA

 

Hans favoritgrepp, eller avslutningsgrepp skulle man kunna kalla det, är en så kallad "choke-slam". Det innebär att han fattar tag i halsen på sin motståndare, lyfter honom ovanför marken och drämmer ner honom i mattan.

 

 

Här ses Big Show chokeslamma båda bröderna Bashams på en gång.

 

Sean och jag satt i lobbyn när vi såg Big Show för första gången. Han kom utsläntrande från hissen och gick fram till receptionen. Jag smög upp för att vara beredd på att fråga honom om autograf och foto och fick höra vad han frågade receptionisten om. Han undrade om det fanns något bra ställe i Åbo med lättklädda flickor!

- Huvaligen, tänkte jag, och honom tänker jag fråga om att få fota med sonen! Han kanske blir sur?

Men givetvis var det inget problem. Big Show ställde upp, skrev autograf, och även det en synnerligen stor en. Och mannen var enorm. En gång i tiden, på åttiotalet för att vara mer exakt, så träffade jag Floyd Patterson, den gamle tungviktsvärldsmästaren i boxning. Det var i Stockholm och han var där för att springa maraton tillsammans med Ingemar Johansson. När jag pratade med Floyd, som inte var särskilt stor för att vara tungviktsboxare, la jag märke till hans stora händer. De passade inte riktigt till hans kropp. Jag trodde aldrig jag skulle få se ett par så stora labbar igen i mitt liv men det var innan Big Show. När jag hälsade på honom och tackade för fotot så försvann min hand i hans, jag kunde inte se den!  Det var som om det stack ut fem stycken stora bratwursts på en stekpanna modell större (OK, lite överdrivet men händerna var imponerande). Efter jag tackat honom gick han ner i baren.

Big Shows big autograph

 

Lite senare så gick han ut och skulle röka en cigarett. Jag som rökte (har nu slutat) smög också ut och tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att få sig ett bloss eftersom jag lät bli att röka bredvid sonen. Jag ställde mig en bit ifrån honom och skakade fram en Prince ur paketet och tände den. Han hejade på mig igen och sa,

- So you have got this dirty habit as well?

- Yeah, svarade jag, but I am really trying to cut down now when I have got kids. Do you want to try one of these, sa jag sen, they are a bit strong but I am sure you can handle it.

Han tittade på mig och flinade och sen så sög han i sig cigaretten som han rökte i typ ett drag och tog mitt paket och tog fram en Prince.

- So, whats this then, sa han och kollade in paketet.

- They are swedish, var det enda jag lyckades klämma ur mig.

Han tände cigaretten, tog ett bloss och började hosta. Jag började att skratta men han stirrade så där styggt på mig som bara Big Show kan göra så jag tystnade fort. - Oops, han är arg på mig, hann jag tänka innan han började flina.

- You cant smoke this shit, sa han och skrattade.

Jag som precis hade varit på väg att göra på mig (kom igen, han är megastor och vid tillfället vi träffade honom var han också heel) visste inte riktigt vad jag skulle svara så jag mumlade något som jag inte kommer ihåg. Han rufsade till mig i håret, stod kvar och rökte klart Prince-cigaretten i alla fall och gick in samtidigt som mig. Jag gick och satte mig ner bredvid Sean och Big Show sa,

- Thanks for the cigarette, till mig och sen vände han sig till Sean,

- Tell your father to stop smoking or he wont grow to be as big as me, sa han, skrattade och gick ner i baren igen.

- Ingen större risk, tänkte jag. Jag har faktiskt slutat röka sen dess (inte beroende på den här incidenten) men inte f-n har jag vuxit (om man inte räknar runt magen förstås).

 

Ute på galan så passerade Big Show oss på väg till ringen (vi hade extremt bra platser vid ringside, se Matt Hardy så förstår ni) men nu så log han inte som han gjort under större delen av dagen. Han var i karaktär och såg allmänt "pissed" ut. Han kanske inte är världens rörligaste brottare i ringen men hans blotta storlek gör ändå att det blir kul att se en match som han är inblandad i.

 

Big Show på väg mot ringen

 

På hotellet efter galan satt Sean och jag och åt en mycket sen middag när brottarna kom tillbaka. Big Show, nu iklädd någon sorts blå mjuk frottédräkt, satte sig vid bordet bakom oss. Han hejade på oss och frågade om vi hade "enjoyed us" ute på galan.

- Det var fantastiskt, sa vi båda men jag tror egentligen inte att han lyssnade. Servitören kom fram till hans bord och han beställde två stycken Cheeseburgare med Pommes Frites. Vi trodde väl att han skulle sluka båda i ett nafs när de väl kom men han petade rätt mycket i maten och lämnade en stor del av de han beställt. Han drog sen iväg, med allra största trolighet till någon striptease-bar men återkom efter någon timma. Då var Sean och jag på väg upp till rummet. Vi såg honom inte mer och lite sura var vi för det för vi var väldigt intresserade av att se hur mycket mat han skulle plocka på sig vid frukostbuffén.

 

En mycket stor man med STORA nävar och en något mindre pojke som fingrar nervöst på autografblocket.


Kommentarer:
Postat av: dedor

Tack åter igen ett mycket spännande o intressant repotage... tackar

2005-06-29 @ 09:19:21

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits