Rob Conway, La Resistance

Rob Conway startade sin karriär hos WWE som förrädare. Han var utklädd till en amerikansk soldat som satt i publiken och fick stryk av det "franska" tag-teamet La Resistance. Senare visar det sig att han är i maskopi med "fransmännen" och förråder USA och flaggan. Sådant fungerar alltid för att väcka upprörda känslor hos den amerikanska publiken. Historien om La Resistance´s uppkomst är bara den läsvärd men mer om det när vi kommer till den andra medlemmen Sylvain Grenier. Rob Conway är fortfarande kvar i WWE men tag-teamet är lagt på is. Han är numera The Con-man som gör allt det Con-way. Han är alltså "re-packaged" från landsförrädare till fransk-kanadick till en lurendrejare.

 

The Conman

Rob Conways nya look som The Conman

 

Ute på galan så brottades La Resistance mot Tajiri och Rhyno. Eftersom La Resistance inte längre var ett franskt tag-team (ja, jag vet, det är komplicerat) utan de var ett fransk-kanadensisk så kom de in med sina Quebec-flaggor, tog tag i mikrofonen och talade om för den finska publiken vilket uselt landslag i hockey de har och skröt om hur Kanada körde över Finland i finalen i World Hockey Cup (eller vad det nu hette).

 

La Resistance 1

La Resistance äntrar ringen i Helsingfors och börjar snart att snacka skit om Finland

 

Rob Conway var idel leende när vi träffade honom. Han tycktes vara på ett alldeles strålande humör och log åt allt och alla. Han verkade vara mycket mån om att barnen skulle få en "upplevelse" när vi möttes. Han buffade och puffade på Sean och klappade och kramade Moira (och nej, pappa blev utan kram även här). Det som sades emellan oss var det typiska wrestlingpratet om galan och matcherna och speciellt hans egen match. Vid tillfället när vi såg dem var La Resistance tag-team mästare och det var nästan som om han skröt om det för oss fast det var nog en del av hans "show" som han bjöd oss på. Autograferna som barnen fick (och som jag inte orkat scanna in) var överdådiga. Han skrev "To Sean, To Moira, La Resistance, WWE 2004" och fyllde upp hela sidan på bladen barnen sträckte fram. Mig tog han i hand och berömde mig för att jag tog med barnen på årets event i Finland, jag antar att han anspelade på WWE-galan.

 

Conway + Hurricane 2

Conway möblerar om klämmer åt The Hurricane

 

Det var efter frukosten som vi träffade Conway och vi hade inte sett till honom tidigare under vistelsen. Men när han väl kom ner i lobbyn så både syntes han och hördes utan att vara störande. Kanske är det en gryende storstjärna nu när man valt att pusha honom som singelbrottare. Karisma hade han i alla fall.

 

Conway + kids

Moira, en glatt leende Robääärt Conway och Sean som av någon anledning blundar för att slippa se sin far när han fotograferar honom med sina idoler. Otack är världens lön!


A-Train, Albert

A-Train, eller Albert som han var känd som större delen av sin karriär i WWE är inte längre anställd i brottningsförbundet. Och ärligt talat så är det nog inte så många som saknar Albert, the Hip Hop Hippo! Det skulle väl vara Sean i så fall men några mer kan jag inte tänka mig. A- Train var en stor och ganska så klumpig brottare som piercat sig på alla möjliga ställen (åtminstone i ögonbryn, bröst och under läppen, andra ställen kan jag själv inte redovisa för). Han fungerade bäst som heel men hade även vissa korta sejourer som face. När han fick sparken hade väl han haft sin mest lyckade sejour i WWE under namnet A- Train men trots att han hade Paul Heyman (ECWs grundare och en av de mest framstående wrestlingpromoters/writers) som manager lyckades han inte fullt ut. Att misslyckas med sådana förutsättningar säger en del om hans skills.

 

Matt + A- Train 2

Publiken brukade skandera "Shave you back" till A- Train och i Åbo var det inget undantag. Här ser ni en bild från Åbo-matchen och varför  de skrek så. Frågan är om Matt Hardy som sitter och pekar säger att A- Train ska raka framsidan också!

 

A- Train var en av de brottare som Sean och jag träffade i Åbo när Smackdown! var där. Det var ett kort möte men eftersom han då var en WWE-Superstar så redovisar vi ändå för det. Vi satt utanför frukostmatsalen (så ofta som jag skrivit det så skulle man kunna tro att vi var portade inne i matsalen men så var icke fallen) och han klampade ut efter intagen frukost. Det första som slog mig var hur stor han var. Vissa personer vet man att de är stora, andra är mindre än man trodde och en del (som Albert A- Train) vet man att de är stora men när man väl träffar dem är de ännu större än man inbillat sig. Enligt WWEs officiella statistik (som alltid ljuger) så var han två meter lång och vägde 172 kilo. För en gångs skull undrar jag om de inte hade rätt! Nog med denna filosofiska diskussion. Jag klev i alla fall upp ur fåtöljen och frågade snällt om autograf och foto. Inga som helst problem. Intressant var att se vad han skulle skriva men det blev kort och gott A- Train, WWE 2003. Sen så ryckte han tag i Sean, och då menar jag verkligen ryckte. Sean flög som en vante in i tågets famn och sattes fast i ett skruvstäd. Sean såg smått skräckslagen ut men lugnade ner sig ganska så omgående. Själv var jag full i skratt efter att ha sett Seans min. Fotot togs ändå, jag tackade och A-Train svarade,

- My pleasure, have a good day guys, och gick in i hissen.

 

Matt + A-Train 1

Matt Hardy lyfter från topprepet och är på väg att landa på A- Train.

 

Sen såg vi inte honom på hotellet något mer. Möjligt (och också mycket troligt) är att han var där när alla brottarna samlades och kom tillbaka men vi var nog för upptagna med att spana in de andra superstjärnorna. Ute på galan så gick A- Train den första matchen mot Matt Hardy (som figurerat tidigare i denna spalt och också fått sparken men är numera med allra största trolighet återanställd av WWE, jippie för oss!). Det mest minnesvärda han presterade under matchen enligt oss var när Matt Hardy "choppade" A- Train så att något blött och slemmigt seglade upp i en stor vid båge från hans ansikte och rakt ner i vår grannes godispåse vid ringside. Sean och jag skrattade hysteriskt då, speciellt åt killen med godispåsens min. Det var obetalbart. 

 

A- Train + Sean

A- Train klämmer en finne, ursäkta en svensk vid namn Sean ska det vara.


Rhyno, the Manbeast

Rhyno är en av brottarna som råkat ut för MacGregors förbannelse. Han fick dock inte gå vid den stora utrensningen utan kickades efter Wrestlemania 21 då han på något sätt knuffat (eller något liknande) sin fru "in public". Där ser man verkligen vilka moralens väktare WWE kan vara! Rhyno gjorde en kort comeback när WWE använde honom på Pay-Per-View´n - ECW, One night stand, men sen så fick han återgå till att vara utanför WWE-familjen. Kanske lika så bra så eftersom han ändå inte använts rätt i WWE.

 

Den första gången vi träffade Rhyno var i Åbo när han var där med Smackdown! Egentligen var det bara Sean som träffade honom. Jag hade uppsökt en bekvämlighetsinrättning och var där och gjorde mitt tarv. När jag kom tillbaka, synnerligen lättad, så stod Rhyno och pratade med Sean. Jag hann precis fram och säga hej och så gick han. Han sa, - Hi, till mig och Bye till Sean. Sean hade fått sig en autograf men något foto blev det aldrig i Åbo.

 

 Eddie + Rhyno

Rhyno böjer och bänder på Eddie Guerrero med sina små armar!

 

Den andra gången vi träffade Rhyno var i Helsingfors och han var nu med RAW. Jag stod och checkade in på hotellet medan barnen stod bredvid. Rhyno kommer ut från hissarna och går ut genom dörren. Själv är jag upptagen med incheckningen men barnen frågar om de får springa efter och be om autograf och jag säger ja. När jag väl lyckats få nyckelkorten och krångla mig bort från den övertrevlige receptionisten så fattar jag kameran och går ut genom svängdörrarna för att hinna ikapp barnen och noshörningen men det är för sent. Barnen kommer in genom dörrarna samtidigt som jag går ut, Rhyno är på väg långt bort på andra sidan gatan. Både Sean och Moira var lyckliga för det var första autografen som de lyckats få på den här trippen (om man bortser från Joe Labero som de fick på Royal Viking i Stockholm där vi bott två nätter innan vi åkte till Helsingfors) (och ärligt talat, vem annan än ett barn blir glad över att få Laberos autograf?). - Sa han något, frågade jag.

- Jag tror att han sa att han skulle iväg och träna, svarade Sean.

Senare förstod jag att gymmet som alla WWE-brottarna gick till låg ett par hundra meter från hotellet. Men i alla fall, även denna gång hade jag misslyckats med att byta ett par ord med Rhyno och något foto blev det inte heller.

 

Eddie + Rhyno standing

Rhyno gör en Standing Suplex på Eddie i Åbo. I Helsingfors brottades han tag-team med Tajiri mot La Resistance.

 

När alla brottarna skulle iväg till galan så var det kaos för oss wrestlingtokiga. Superstjärnor överallt så man visste inte åt vilket håll man skulle vända sig åt. Vi hade med oss några promo-bilder som Apell, denna hedersknyffel, hade fixat åt oss så vi ville gärna få dessa signerade. Vi hade även en Rhyno-promo så den låg där i vår lilla hög på bordet i lobbyn. Jag såg aldrig när Rhyno kom ner, jag var väl för upptagen med att dräggla åt några andra, men Moira hade ögonen med sig. Hon bläddrade upp Rhyno-promon och gick fram till honom och han signerade den gladeligen och skrev "To Moiro, best wishes, Rhyno". Jag hann precis se hur han skrattade och klappade Moira på huvudet och sen så gick han ut till bussen. Inte igen tänkte jag. Inget foto blev det men väl en snyggt signerad promo, även om han inte kunde stava till Moira.

 

Vid frukost, eller snarare sagt efter frukost, så fick jag äntligen min chans att konversera med mansbesten. Vi hade proppat i oss från den finska frukostbuffén och satt nu nöjda vid vårt lilla bord i lobbyn och inväntade brottare. Rhyno kom ner och gick och satte sig med några andra. han åt flingor till frukost om någon undrar. När han kom ut från frukosten så hejade han på barnen. Jag ställde mig då upp och frågade om jag fick ta en bild på honom och de små liven. Givetvis fick jag det. När han ställde sig iordning med ungarna så sa jag,

- You are a hard man to catch.

- What? sa han på bästa Stone Cold manér.

Jag berättade då om alla gånger som min barn träffat honom och alla gånger som jag missat honom. Han skrattade högt och sa att jag inte skulle ta det personligt, hade han sett mig skulle han givetvis ha pratat med mig sa han. Efter fotot så sträckte han fram näven till mig och hälsade med sina korta , för han har verkligen seriöst korta, armar.

- Next time I meet you I will be sure to speak to you as well, sa han.

 

Någon mer gång lär det nu inte bli, om inte WWE bestämmer sig för att återanställa The Manbeast. För att vara en best och en som puttar på sin fru så var han ändå mycket trevlig, om än svårkontaktad.

 

Rhyno + kids

Moira, Rhyno och Sean i skuggan av den allsmäktige Mr RAW som äntligen lyckas fota dem.


Nunzio

Nunzio är en ganska så liten brottare av italiensk härkomst. Han har tidigare brottats under namnet Little Guido och är den självklare ledaren för F.B.I, Full Blooded Italians. En av Nunzios huvuduppgifter tycks vara att åka på stryk eftersom han sällan vinner matcher i WWE. Det gör honom till en JTS, jobber to the stars, men han är trots allt en riktig Superstar själv.

Nunzio, 1.68 meter tuff Superstar

 

Vi träffade Nunzio i Åbo när han var där med Smackdown!. Det var ett kort möte men ändå roligt eftersom han gick på i sin något kaxigt komiske karaktär som han spelar. När vi frågade efter autograf så lyfte han på ögonbrynet och fnyste. Sean och jag blev väl ganska så paffa och började dra oss så sakteliga bakåt för att inte störa. Då säger Nunzio,

- Heeey, guys, where are you going? samtidigt som han gestikulerar med händerna på ett italienskt vis.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, fortsätta att backa eller gå framåt eller helt enkelt stå kvar så jag gjorde det enda rätta. Jag puttade fram Sean!  Nunzio skrev sitt namn och FBI och sa sen,

- So guys, what are you doing here?

- Well we are just asking some of you stars for autographs and photos, svarade jag lite trevande.

- Photos? sa han. When do I get mine taken?

- Well now if you want to? svarade jag.

- Of course, sa han, I am Nunzio!

 

Tre sidor av Nunzio, hjärnan bakom F.B.I.

 

Så jag tog ett foto på honom och Sean. Nunzio gjorde sin trademark gest som synes på fotot. Efter vi tagit det började han visa Sean hur man gjorde och så stod de där och öva. När han tyckte att Sean klarade av det bra så sa han till honom att göra så mot mig. Sean, den lilla svikaren, gjorde givetvis det varav jag gjorde likadant tillbaka till den lille "italienaren" och den lille kaxige sonen. Nunzio skrattade, gick fram till mig och skakade min hand och sa,

- Nice to meet you guys, hope you have a good time at the show.

Sen gick han och vi återtog vår plats utanför frukostmatsalen i väntan på flera trevliga Superstjärnor.

Nunzio med synbara spår i ansiktet efter hårda matcher och den karakteristiska handgesten och Sean, något mer slätstruken och ingen gest inövad än. När han väl lärt sig den gick han omkring och gjorde så mot pappa större delen av dagen. Barnen lär sig så mycket bra av wrestling!


Earl Hebner

Snart börjar jag tro att det vilar någon sorts förbannelse över de olika WWE-personerna vi träffar. Alla tycks få sparken. Earl Hebner, som är detta inläggs huvudperson fick sparken härom dagen på grund av att han sålt WWE-tröjor och annat på sidan. Han fuskade alltså, och det var ju inte bra speciellt med tanke på att han har varit WWEs huvuddomare under en herrans massa år. Earl Hebner var alltså domare och att ha en domare är ett måste i "uppgjorda" wrestlingmatcher. Om man klagar på att domarna i allsvenska fotbollsmatcher är usla och inte ser något så har man aldrig varit på en wrestlingmatch. En WWE-domare ser i princip ingenting och om han nu på ett mirakulöst sätt skulle göra det så är det inga brottare som bryr sig. Domarna är dessutom till för att bli knockade av "misstag" så att heelen (den onda brottaren) kan fuska ännu mer. Wrestling är inte logiskt (men dock underhållande). Domarna är en del av historien som berättas och till slut så håller domaren upp armen på den som vunnit, precis som på en boxningsmatch.

 

Earl håller upp handen på Randy Orton efter en burmatch (extra blodigt) i USA

 

Att Hebner fått kicken är tråkigt för vi fick mycket bra kontakt med honom i Helsingfors. Den första gången vi träffade honom så satt vi och pratade med Chris Benoit. Earl kom och satte sig vid samma bord som oss och började att prata med Chris men även med oss. Han frågade om vi skulle ut och se på showen, var vi var ifrån etc. Benoit, och även Stacy Kiebler som satt där, gick före alla andra så vi blev ensamma kvar med Earl. Det blev lite wrestlingsnack, barnen fick varsin autograf och så tog vi också ett foto. När han gick så sa han,

- I will see you tonight, hope you have a good time at the show so you can tell me about it then.

 

Vi träffade på Earl på kvällen i baren. Han drack en del och var på ett strålande humör. Inte blev det någon privat pratstund så vi tänkte väl att det som han sagt tidigare på dagen bara var artighetsfraser.

 

Är det Earl som vinkar hejdå till sin publik?

 

Dagen efter så satt vi vid vårt lilla bord i lobbyn och Earl kom ut från hissarna och gick rakt fram till oss och satte sig ner.

- So guys, did you enjoy last night?

Vi försäkrade att vi gjort det och sen var konversationen igång. Han hade med sig två stycken promos på sig själv och sin son Brian Hebner (som är domare på Smackdown!) som han signerade och skrev "To Sean..." och "To Moira..." och gav till barnen. Vi pratade om wrestling och barn. Han tog upp kort och visade sin dotter Katie som han adopterat från Korea och berättade om henne. Eftersom vi hade rest så långt och betalat så mycket för biljetterna så ville han göra något mer för oss sa han. Han frågade om vi skulle komma och se WWE nästa år igen och vi sa, - Jajamensan.

- Well, then I will get the tickets for you, sa han. Han tog fram en liten bok och skrev mitt namn, vår adress, min e-mailadress och lovade att han skulle ordna bra biljetter nästa gång de kom och bjuda på dem. Fantastiskt tänkte vi och blev väldigt glada. Earl Hebner blev kvar vid vårt bord till WWE åkte därifrån. Vi pratade om ditt och datt, han ropade till sig en del brottare så vi fick chansen att prata och fota oss med dem. När de var på väg att åka så kramade han om ungarna (jag fick som vanligt ingen kram men kan inte påstå att jag blev ledsen över det den här gången) och gick och satte sig på bussen. Där blev han sittandes ett tag och såg hela tiden till att hålla ögonkontakt med oss och vinka när vi stod där och vänta på att de skulle åka (och vi stod inte där hela tiden eftersom vi plockade några fler brottare under tiden). När bussen åkte iväg var han den som vinkade mest, och då är mina barn inkluderade.

 

Biljetterna lär vi inte se eftersom Earl lyckats med konststycket att få sparken från WWE trots att han är domare. Inte lär vi få se WWE i år heller eftersom de inte aviserat om någon show i Finland i år. Synd tycker vi, inte bara för att WWE inte tycks komma utan mest för att Earl var den person som på flera sätt var vår biljett in till flera möten med Superstars från WWE.

 

Earl håller upp händerna på mina två vinnare. Tyvärr blev han själv en förlorare till slut.


The Undertaker, the Dead man

The Undertaker, dödgrävaren, är en av WWEs mest legendariska karaktärer. The Phenom som han också kallas började sin karriär i WWE som dödgrävare. Efter några år så förvandlades karaktären till en sorts överstepräst, sedemera en biker (the American Bad-Ass) men han har nu gått tillbaka till att vara dödgrävare igen, the original Deadman, och det är i den karaktären han gör sig bäst. Han har dock alltid gått under namnet Undertaker oberoende av vilken skepnad hans karaktär har varit. När vi träffade honom var han fortfarande the American Bad-Ass och brukade köra in på grymt feta choppers till ringen.

 

Första gången vi såg Taker var i baren på hotellet vid lunchtid. Sean satt och gjorde sina medhavda läxor vid ett bord och jag gick upp till baren för att beställa något drickbart. Då kom han ut från hissen. Shorts, snusnäsduk i håret och avklippt T-shirt och tatuerad överallt. Han gick fram till baren där jag stod med våra drickor och beställde något att äta. Jag hastade iväg till Sean med hans läsk men lämnade min lilla öl uppe vid baren så jag gick tillbaka. Taker nickar till mig när jag sätter mig vid ölen. Då kommer även Brock Lesnar ner, går till andra sidan av mig och beställer mat. Där står jag mellan de två då största namnen på Smackdown! som senare på kvällen ska gå en hatmatch mot varandra. För att hata varandra så mycket uppför de sig väldigt civiliserat, de pratar som om de vore vänner. Och visst är de säkert det med tanke på att wrestling har manus och det brottarna gör i ringen inte reflekterar verkligheten. Men det var ändå en konstig känsla att stå där mellan dessa ganska så stora och kraftiga herrar som pratar om ditt och datt när man själv är inne i deras fejd som man följt under en tid. När de hade ätit klart bestämde Undertaker att han och Brock skulle träffas i lobbyn senare för att åka iväg och träna tillsammans. Vem det var som bestämde rådde det ingen tvekan om. När Taker sa något så höll Brock med. De gick i alla fall åt varsitt håll och Sean och jag missade tillfället att prata med Taker (det som hände med Brock kommer i ett senare inlägg).

 

Innan galan så lyckades vi få fatt på dödgrävaren igen. Det var Sean som stod snällt väntandes utanför hissarna som tog första kontakten. Det fanns en autografjägare till där och även han var i Seans ålder. Han slängde sig fram så fort Undertaker kom ut ur hissen vilket gjorde att Taker blev en anings purken. Han skrev i och för sig en snabb kråka men puttade nästan undan grabben. Hans pappa var där med en kameramobil men Taker viftade surt med fingret mot honom så något foto fick han inte ta. Jag själv satt och iakttog Sean som snällt stod vid en pelare och väntade med sitt autografblock. När Undertaker går förbi stannar han upp och klappar Sean på huvudet.

- Do you want an autograph, sa han och stirrade samtidigt styggt på den andra killens pappa.

- Yes please, svarade Sean, och jag satt och mös över min väluppfostrade son. Taker pratade lite lätt med Sean och jag bestämde mig för att inte störa detta ögonblick genom att be om ett foto. Han hade ju nekat den förra, troligtvis för att de var påträngande, så jag lät bli. Jag tänkte att det kanske blir en chans senare när det inte är så packat med folk som det var i lobbyn då.

 

 

Undertakers smått feta autograf

 

Ute på showen så satt vi som sagt vid ringside och det var en härlig känsla att se Undertaker passera förbi oss på så nära håll.

 

 

The American Bad-Ass går rakt förbi oss

 

Matchen mot Brock var spännande (om man nu kan kalla uppgjorde brottningsmatcher för spännande). Undertaker var den första riktigt stora legend som vi sett brottas. Taker förlorade matchen (på grund av att Brock använde sig av en stol som man inte får göra. Stolar tycks för övrigt vara väldigt populärt att panga i nian på sin motståndare även om det är "förbjudet"). Efter domslutet fick dock Undertaker sin revansch och gav Brock lite av sin egen medicin.

 

 

Undertaker goes "Old School" på Brock från vår vinkel

 

Vi såg Taker på kvällen i restaurangen där de flesta brottarna samlades. Det var självklart vem det var som var ledaren i hela gänget. Vi lyckades också fråga honom om ett foto och det var helt OK för honom så vi tog ett. Tyvärr så missbedömde jag (- Är du inte riktigt klok, som Sean sa när vi framkallade bilderna) något med ljuset eller något (fråga inte mig, teknik är inte min starka sida) så fotot som sitter i vårt fotoalbum går knappt att tyda. Man ser något stort mörkt som tornar över något litet mörkt. Vem det är går knappt att urskilja. Jag försökte scanna över bilden till datorn men det blir bara mörkt så den slipper ni (samma hände med Eddie Guerrero- och Brock bilderna). Däremot får ni titta på lite bilder från själva matchen vi såg här under. Hittade lite bilder på nätet som jag skamlöst lånade. Undertaker var som sagt vår första riktiga legend. Året därpå träffade vi Flair (som ni läst om) och HBK som kommer senare. Nu fattas bara Hogan så är vi lyckliga.

 

 

"Old School" från en annan vinkel. Sean och jag sitter precis bakom domarens rygg fast det förstår ni ju om ni jämför med den förra bilden som jag tog.

 

 

 

Undertaker får in en "Big Boot" på Brock som hade tänkt att använda stolen som vapen


Molly Holly

Molly Holly är en kvinnlig brottare, eller var kanske är rätta ordet. Kort efter Helsingfors-galan sa Molly upp sig från WWE (ovanligt med tanke på alla som sparkats). Hon är/var en duktig brottare tekniskt sett men som alltid när det gäller kvinnor inom WWE så är det inte brottningen hon är mest känd för. Molly gick en match där förloraren skulle raka av sig håret. Givetvis förlorade hon och håret rakades av i direktsändning. Ganska så makabert men vi får ha i åtanke att det här är WWE och gränser för vad som är tillåtet tycks inte alltid finnas. Dock är hennes korta hår ganska så klädsamt enligt Moira.

 

En skallig Molly Holly

 

Molly med peruk

 

Första gången Moira träffade Molly Holly var i lobbyn på hotellet när brottarna skulle åka ut till galan. Moira hade precis varit "the center of the world" för Victoria och var alldeles uppspelt. När vi står där och inväntar nya brottare ropar Victoria på Moira som genast trippar över till henne. Victoria introducerar Molly Holly för Moira. Sean och jag stod en längre bit bort och tittade, - Ropa på oss då, tänkte nog vi båda. Vad de pratade om har jag ingen aning men eftersom Moiras engelska inte är den bästa (dock förstår hon det mesta men talet är sisådär) så kan det inte ha sagts mycket. Divorna och Moira skrattade och så kramades Moira om av båda. - Vem vill krama tjejer när man kan stå bredvid tvåmeters muskulösa män, tänkte nog både Sean och jag och grät inombords. Moira kom tillbaka med en autograf och sken som aldrig förr.

 

Molly kramar livet ur Trish Stratus under en match i USA. När hon kramade Moira så var det betydligt trevligare.

 

Det går hett till även när tjejer brottas (tycker Moira i alla fall)

 

Ute på galan så sken Moira lika mycket under tjejmatchen. Sean och jag var mäkta roade men eftersom dottern uppskattade det hon såg så höll vi god min i elakt spel. - Jättebra, sa vi, Gud vad kul att se alla tjejerna brottas (hade de kramat mig och Sean hade vi säkert hurrat mer och ärligt uppskattat det vi såg, men men).

 

På morgonen efter galan fick äntligen vi pojkar också träffa Molly Holly. Hon var en alldeles charmerande kvinna och hur trevlig som helst. Hon gick fram till Moira och frågade om hon tyckt att showen var rolig och började att småprata med henne. Sean stack emellan och fick sig en autograf och slutligen så fick jag ta ett foto på Molly och Moira, Sean surade i bakgrunden och ville inte vara med, troligtvis för att han inte fick någon kram! Jag erbjöd honom en men han avböjde och undrade vad jag sysslade med.

 

Molly ser inte alltför lycklig ut här.

 

När brottarna skulle åka gick Molly Holly fram till Moira igen och sa hejdå. Det blev ingen mer kram men väl en klapp på kinden. Själv stod jag i bakgrunden och skrek tyst inom mig, - Jag då, ge mig åtminstone en klapp! Men nej, även där gick jag bet. Det är nog lättare att vara åtta år och söt än fyrtio och ful om man vill krama wrestlingtjejer.

 

Men här ser hon lyckligare ut men lyckligast är nog Moira som skiner ikapp med solen. Det mörka molnet som skuggar Molly måste vara jag.


Rey Mysterio

Rey Mysterio är en ganska så liten brottare, till storleken sett. Brottningsmässigt så är han stor. Han är en så kallad cruiserweight och det är mycket "high flying" när han är i, eller utanför ringen. Han är av mexikansk härkomst och har alltid mask på sig när han brottas. Alla vet hur han ser ut eftersom han har brottats utan mask en tid i WCW men en "Lucha Libres" kännetecken är masken så han tycks föredra att ha den på.

 

Så här ser det ut ofta när Rey Mysterio är i farten.

 

Reys favorit-"grepp" är något som han kallar 619, en kort och enkel förklaring är att han använder repen och snurrar runt 180 grader för att sen sparka motståndaren som helt oförhappandes råkar ligga kvar på mellanrepet när greppet utförs. rey är omåttligt populär och då speciellt hos de unga fansen som uppskattar de spektakulära rörelserna som Rey bjuder på.

 

Rey poserar inför en publik.

 

När vi mötte Rey gick det ganska så fort. Första gången vi såg honom på hotellet undrade jag vem den lilla mannen var? Vad gör han här med de stora brottarna? Snabbt kom jag på att det var Mysterio men då var det redan för sent, han hade gått in i hissen och åkt upp till sitt rum. Den andra gången så var det Sean som var vaken. Jag stod i baren mellan Brock Lesnar och Undertaker (två brottare som kommer som separata inlägg senare) och var upptagen med att lyssna på dem. Sean däremot såg Rey och gick fram till honom. Vad som sas vet jag inte men Sean fick i alla fall en snygg autograf där Rey även skrev 619.

 

Reys autograf som Sean var mäkta stolt över då pappa inte fanns med överhuvudtaget när han fixade den.

 

Ute på galan så mötte Rey Tajiri som vid denna tidpunkt fanns på Smackdown! (ni hittar honom som ett tidigare inlägg på denna blogg). Rey vann och utförde de flesta av hans "moves", 619, West Coast Pop osv. Fartfyllt var det och ibland undrar man hur brottarnas kroppar håller för alla de smällar de tar.

 

Mysterio och Tajiri utför något sorts wrestlinggrepp på galan i Åbo.

 

Efter matchen när Rey gick ut kom han fram till Sean som hängde över ringsargen där vi satt. Han rufsade till Sean i håret och Sean blev otroligt glad. Själv skötte jag kameran som alltid så jag fick vare sig någon rufsning i håret eller chans att prata med Mysterio då vi inte såg honom något mer under vistelsen på hotellet.

 

Rey precis innan han kommer fram till Sean och klappar honom på huvudet.


Batista, the Animal

Dave Batista är en av WWEs nya mest lysande stjärnor för tillfället. Efter att ha fått "gå i skola" tillsammans med HHH och Ric Flair i gruppen Evolution under en lång tid så skapade han sig ett namn och har sedan brutit sig loss från dem. Han är nu World Heavyweight Champion (tog titeln från HHH på Wrestlemania 21) och har precis blivit tradad från RAW till Smackdown!

 

Batista efter vinsten på Wrestlemania 21

 

Batista var oklanderligt klädd de gångerna vi såg honom. När de åkte ut till galan missade vi honom när han gled förbi. Vi var upptagna med någon annan, vem kommer jag inte ihåg. Det enda vi hann se var den snygga kostymen och så kände vi en doft av After-Shave och så var han inne i bussen.

 

Batista flexar upp sig inför fansen. Inte ett uns fett på den kroppen speciellt om man jämför med min som har ett ton fett (fast jag klarar mig säkert bättre vid en hungerkatastrof)

 

Batista var med i Main-event på galan. Han och HHH mot Randy Orton och Chris Benoit. Matchen dömdes av Earl Hebner (vår favoritdomare som också kommer som eget blogginlägg) och det var underhållande. The Animal var alltså fortfarande heel (ond) vid det här tillfället. När brottarna kom tillbaja till hotellet gick Batista och satte sig i baren. Det var några som gick fram till honom ooch bad om autograf men han tycktes inte vilja skriva. Mina barn ville också gå upp och fråga men jag sa nej till dem först. Det är dumt att störa dem när de är upptagna som jag sa till barnen. Bättre att plocka dem när de är på väg någonstans istället. Batista satt fastklistrad vid barstolen. Till slut så sa jag OK till barnen. Gå upp och fråga men fråga snällt och försiktigt, bryt inte en konversation utan stå där på sidan tills han ser er. De gick upp och var snart tillbaka med varsin autograf. Något foto ville jag inte fråga om eftersom han satt och drack i glada vänners lag, HHH, Flair och en hel hög till.

 

Dagen efter när vi är i lobbyn och väntar på flera fotostunder så kommer Batista ner ganska så sent. När han går förbi oss stannar han till och säger,

- So, are you not going to ask me?

Först fattar jag inte vad han frågar om men han säger,

- A photo with the kids? You have asked about everyone else!

Jag flög upp och likaså gjorde ungarna.

- Woooooo, sa Batista. Nice T-shirts kids, och kommenterade barnens Flair-tröjor. So has anyone of you got one of my shirts? frågade han.

- Eh, yes I have got one, sa jag och ljög. Jag har ingen Batista-tröja.

- Well you should wear it instead of that one, I will whip him in a second, sa han och pratade om min Cena Camo-You cant see me T-shirt. Kanske inte så smart av mig att ha en Smackdown! T-shirt men jag tänkte mig inte för på morgonen.

- Lets go outside, sa Batista (skulle han spöa mig nu?), we will get a better shot in the sunlight.

Sagt och gjort, vi gick ut efter den stora muskulösa mannen och fotot togs. Han tackade för att även han fick vara med på bild och gick iväg och pratade med Flair. Vi stod kvar ute en stund till och då kom en annan brottare förbi, men mer om den brottaren senare.

 

Solen, Sean, Dave Batista och en överlycklig Moira


Chuck Palumbo

Chuck Palumbo är också en i raden av brottare som fått lämna WWE. Det skedde dock för ett tag sen och inte i utrensningarna som pågått här i dagarna. Chuck gjorde sig mest ett namn som tag-team brottare, speciellt tillsammans med Billy Gunn i den något suspekta duon "Billy & Chuck". Vid ett tillfälle skulle herrarna gifta sig med varandra, eller åtminstone så leddes man till att tro det. Chuck var även medlem i FBI, Full Blooded Italians, innan WWE gjorde om honom till en singelbrottare utan någon särskild karaktär.

 

När vi mötte Chuck var han som en stor brummande brunbjörn. Han var, och det här kan låta konstigt, ganska så mysig! Ett högt brummande skratt och en cool stil hade han när han lufsade igenom hotellet. Det var nästan så att jag började att sjunga "Hipp hurra för Bamsefar, som är så snäll och rar..." men lät bli då det finns andra forum som Klas Klättermus passar bättre i. På galan så gick Chuck sin match mot Maven. Han vann men ingen verkade bry sig alltför mycket vilket kanske också är en anledning till att ingen av dessa två är kvar i WWE.

 

Palumbo trycker upp Maven i ringhörnan på matchen i Helsingfors.

 

Men som sagt, han var trevlig i alla fall. Skämtade med barnen, skrev gärna autografer och ställde villigt upp på fotografi. En gång i lobbyn gick han förbi Sean och petade honom på hans högra axel varav Sean genast tittade bakåt till höger. Då var han redan förbi på vänster sida och skrattade glatt. Jag tror inte att jag såg honom utan solglasögon en enda gång på hotellet. Kanske var det min skimrande aura som bländade honom? Det lär vi nog aldrig få veta eftersom jag misstänker att han är en av dem som WWE aldrig kommer att återanställa.

 

Chuck Palumbo och hans små lekkamrater


Charlie Haas

Charlie Haas fick också sparken av WWE här i dagarna. Han var en utmärkt teknisk brottare men någon karismatiker var han då inte, det blev nog hans fall.

 

Någon värst vidare muntergök var han inte när vi träffade honom. Sean gick fram och bad om en autograf. Haas rörde knappt en muskel i ansiktet, tog autografblocket och skrev sin kråka på fel sida! Han bläddrade bort sidan som Sean visade fram och lyckades skriva på baksidan av Kurt Angles autograf. Tack för den! När jag skulle fråga om foto smet han in i hissen och drog. Det var vårt möte med Charlie Haas. Kan inte direkt säga att vare sig Sean eller jag kommer att sakna honom.

 

haasauto

 

Charlie Haas autograf. På andra sidan papperet finns Kurt Angles, kan ni gissa vilken sida som syns när den ligger i albumet?

 

Så denna gång blev det ingen bild från vårt möte en Superstar. Det finns ett par sådana till där vi bara har kvar autografer men det är i de flesta fall beroende på den usla kameramannen, dvs jag. Däremot finns det en bild från galan som vi var på så att ni i alla fall kan studera hur Haas ser ut, varsegoda att se nedan.

 

 

Charlie Haas bänder på Chavo (vår kompis) när de brottades i Åbo.


Maven

Just i dagarna fick Maven sparken av WWE. Det är ett öde som ganska så många av de brottare vi träffat gått till mötes. Kan det vara så att det vilar en förbannelse över oss? Nej, det är så här WWE fungerar. Man byter ut brottare med jämna mellanrum. Så fort en brottare inte längre säljer T-shirts, leksaker och annat eller inte går hem hos publiken så är det dags att göra om honom/henne eller helt enkelt sparka personen i fråga.

 

Maven var i alla fall den första Tough Enough-champion. TE är ett TV-program som kan liknas vid Robinson fast här är det nya brottare som ska drillas genom olika tävlingar och utröstningar. Sist kvar får ett kontrakt med WWE.

 

 

Maven droppar en armbåge på en stackars försvarslös brottare

 

Maven var en trevlig person tyckte vi allihopa. Han hejade glatt och tycktes uppskatta uppmärksamheten han fick av oss. Moira kallade han för "cutie" medan Sean och jag fick nöja oss med "guys". Sötnos hit, pluttan dit och så vidare. De flesta brottarna hade något snällt att säga om Moira. Med Maven blev det en vanlig wrestling-konversation med frågor om vad vi tyckte om showen, han frågade vad barnen hette och allt det där vanliga som ni läst i tidigare inlägg. Inget speciellt med andra ord men ändock trevligt att träffa karln. På galan så förlorade han mot Chuck Palumbo, en annan brottare som också fått sparken men honom skriver vi mer om senare.

 

 

Sean, Maven med strandraggarknäppning och Cutie


Randy Orton, The Legend Killer

Randy Orton är en av den nya generationens brottare i WWE. Hans far, Cowboy Bob Orton, var en känd brottare i WWF (förbundet bytte namn från WWF till WWE då pandakramarna hotade med stämning) för en herrans massa år sedan. Vince McMahon (WWEs ägare) satsade stort på Randy som pushades hårt. Han var till exempel WWEs yngsta världsmästare genom tiderna. När vi såg honom i Finland var han fortfarande pushad mot toppen men då det inte fungerat allt för väl har han fått kliva tillbaka från main-event till mid-card, dvs han är inte en av de största stjärnorna längre.

 

Det som förvånade mig mest när vi träffade Randy var hur lång han var. Det var väl endast Kane som var längre av de vi träffade i Helsingfors. Stiligt klädd var han, artig och belevad men han verkade vara en ensamvarg.

 

 

Randy dyker på HHH i en Elimanation Chamber match i USA

 

 

Ute på galan så fick han en del ovationer men inte så mycket som man kan förvänta sig av till en av de största stjärnorna. Publiken skrek i och för sig RKO, RKO (Randys finishing move) i tid och otid men det var nog i brist på annat att göra.

 

 

Orton bjuder HHH på en flygtur i Helsingfors

 

Jag fick en känsla av att Randy inte verkade gå så bra ihop med andra wrestlers. I ringen har han en smått överlägsen attityd och han firar gärna av sitt arroganta leende ofta mot allt och alla. På hotellet verkade han snarare blyg eller så var det bara att han undvek de andra (eller att de undvek honom).

 

 

Randy i sin grekiska Gud pose. Lägg märke till myllret av tatueringar på rygg och armar.

 

När vi pratade med honom var det det vanliga som dryftades. Var kommer ni ifrån, trevligt att träffas, kul att ni ska se galan etc. Mycket artig som sagt men allting verkade nästan inövat. Vi fick i alla fall autografer, snygga sådana, och ett foto där han smilar upp sig. Sen såg vi honom inte så mycket mer utan vi tror att han spenderade tiden i Finland på sitt rum undrandes över vart hans karriär var på väg!

 

 

Moira, The Legend Killer och Sean. Randy ser gladast ut av alla, kan det vara hans namn?


Victoria

Victoria är en WWE-diva som faktiskt kan brottas. Många av damerna som är med på WWE-cirkusen är med för sitt utseendes men i det här fallet så är det nog brottningen som gör att hon jobbar kvar. Och det skriver jag inte för att klanka på hennes utseende, för det är inget fel på det.

 

Den första gången vi träffade Victoria var när hon kom ner från sitt rum i hissen och alla brottarna/divorna skulle samlas i lobbyn. Sean och jag var upptagna med Ric Flair (we are not worthy) så vi såg inte när hon smög ut. Det gjorde Moira däremot så hon gick fram direkt. Moira hade sin Trish Stratus T-shirt på sig vilket kanske inte var så genomtänkt av pappan med tanke på att Victoria var god och Trish ond för tillfället. I och för sig hindrade det inte Victoria att skina upp när Moira frågade efter autograf. Sean och jag masade oss över när Flair försvann som ett skott och Victoria och Moira stod och pratade om Moiras T-shirt. Moiras engelska är så där så jag fick rycka in och berätta för Victoria att det var pappans fel, jag hade inte fått tag i någon Victoria-tröja men Moira ville gärna ha en sa jag. Men Victoria bara skrattade och sa att en sådan söt flicka som Moira fick ha vad hon ville på sig samtidigt som hon hoppades att Moira skulle heja lite på henne under matchen. Moira sa att det skulle hon visst göra (vilket hon också gjorde).

- Oh, she is such a sweetie, sa Victoria och kramade om Moira.

Jag frågade om vi fick ta ett foto och det var inget problem. Sean (som säkerligen blivit betuttad men erkände det inte) smög sig också in på bilden. Sen gick Victoria iväg och barnen stod kvar vid hissen medan jag gick och satte mig. Det var väl någon wrestler som kom där emellan men när jag satt där i lobbyn så hörde jag,

- Sweetie, sweetie, come here for a second. Det var Victoria som ropade.

För ett kort ögonblick så inbillade jag mig att det var mig hon ropade på men det var nog mest önskedrömmar. Det var Moira som hon ropade på. Moira travade iväg över till Victoria som stod där med Molly Holly, en annan WWE-diva som faktiskt kan brottas. Vad de pratade om har jag ingen aning om men Moira fick sig en kram till av Victoria och en av Molly Holly. Jag, i vanlig ordning, fick ingen kram alls.

 

Victorias fighting face

 

Efter showen när vi var på hotellet så pratade Victoria än en gång med dottern och hon fick sig en kram till.

- Det är lite svältfött för oss, som jag sa till sonen och den här gången höll han faktiskt med. Även på morgonen vid frukost så var Moira i fokus för divorna och speciellt då Victoria. Sean och jag fick nöja oss med att prata med några av de manliga brottarna (egentligen helt OK för oss men det var ju inte så att de kramade oss direkt). När brottarna/divorna skulle åka så såg Victoria till att gå fram till Moira än en gång (det började bli tjatigt nu tyckte jag, krama resten av familjen också! Fast det sa jag förstås inte) och kramades och sa hejdå till sin egen lilla "sweetie". När vi stod där så vinkade både Moira och Victoria frenetiskt till varandra, Sean och jag liksom lyfte på handen. Numera är det Victoria som är Moiras favoritbrottare bland damerna, and who can blame her, så mycket uppmärksamhet som Moira fick av henne så mycket uppmärksamhet ger jag inte ens min fru.

 

Sweetie, Victoria och Sean. Kolla in naglarna på divan, hur klarar man av att brottas med sådana?


hits