Fler barn får diabetes

Antalet barn som insjuknar i diabetes har fördubblats de senaste 20 åren. Det kan man läsa i en artikel på Svenska Dagladet igår. Tidigare har man hävdat att antalet insjuknade inte ökat, utan att det skett en förskjutning nedåt i debutåldern. Men nu erkänner man alltså att antalet faktiskt ökat.

När Moira fick sin diagnos för snart tre år sedan (herregud vad tiden går fort) så bedyrade läkarna att vi absolut inte gjort något fel, att det inte fanns någonting vi kunde ha gjort för att förhindra hennes insjuknande. Men med den kunskap vi har idag om kolhydraters skadliga inverkan på kroppen, och framförallt dess belastning på bukspottkörteln och påverkan på blodsockret, så är vi övertygade om att vi genom enkla justeringar i kosten hade kunnat försena diabetesdebuten med flera år. Då hade vi också skonat hennes kropp ett tag till från höga blodsockervärden och även försenat eventuella följdsjukdomar. Den insikten är inte alltid så kul att leva med.

Kommentarer:
Postat av: Becka

här är ett litet snabbt/kort arbete om diabetes som du kan få se ;D

min uppfattning av min diabetes;

Hej Hej,
Jag är diabetiker, jag har haft det i 8 år nu. i början tyckte jag bara att det var coolt att få ta sprutor och få juice i matsalen i skolan. vi var väldigt petiga i början med mat mängder, insulin och tider! nu sådär efteråt så skjuter jag på det hejvilt och mitt blodsocker håller sig normalt. jag kan äta godis när jag har glömmt mitt insulin henne utan att få en sån ångest som jag fick för några år sen. visst har jag haft mina höga och låga blodsocker.. men det kommer vi alla att vara utsatta för nån gång.

Beskrivning av högt blodsocker;
det är totalt torrt i munnen! "åfan, måste jag på toa igen?!" trött är man också. har det gått för långt börjar man må illa. det är inte så jättehemskt, när man vet att det går över med några enheter insulin.

Beskrivning av lågt blodsocker;
mina händer och ben skakar och jag kan inte koncentrera mig i skolan, jag börjar kallsvettas och blir snurrig. när jag känner att det går utför snabbt brukar jag bara lägga mig på gölvet i klassrummet och skrika "LÅGT BLODSOCKER!" så kommer mina kompisar med godis och läsk och nån drar ner din köket och fixar en macka. om jag somnar eller får minnes luckor så är jag förberädd; jag brukar ta en penna JÄMT och skriva på min hand när blodsockret sjunker, mina kompisar och familj vet det så dom kan alltid kolla mina händer om jag skulle ramla ihop ;D

vissa kan inte riktigt dethär om diabetes, men jag brukar förklara för folk när jag lär känna dom att jag kan bli knäpp och det är inte mitt fel. en kompis sa en gång när jag hade lågt blodsocker: "JAG HÄMTAR DITT INSULIN!" haha.

Diabetes känns inte som en sjukdom längre, det går på atomatik, som att borta tänderna eller så. jag sörjer inte att jag har diabetes.. men visst, skulle den vara så att den gick att få bort så visst skulle jag vilja det. men nu är jag här och jag har inga problem att accseptera det!

//Rebecka 17 år

Postat av: Gabriella

nu var det länge sen jag kom ihåg att läsa er blogg, haft fullt upp med liten bebis! men jag vet inte, vår grabb, som fick diabetes när han var fyra är nog ändå den av barnen vi haft bäst kosthållning till som liten, han hade knappt smakat godis innan dess...

2007-08-14 @ 09:01:05
URL: http://diabetesiskolan.se
Postat av: Anonym

Vår son fick typ 1 vid 10 månaders ålder. Ammades helt till 8 månader. Vägrade smakportioner. Kostens inverkan på hans insjuknande? Däremot så har jag typ 1 diabetes, min pappa hade sjukdomen, min mans pappa har typ 1, 3 av min mormors syskon hade typ 1. Själv debuterade jag vid 7 års ålder. Åt godis (små mängder) högst 1 gång/vecka, valde hellre en Pixebok än godis och jag rörde mig konstant. Inga skjutsar till kompisar, skola eller träning. Så kostens betydelse för typ 1, nja inte i mina ögon sett.

2010-01-28 @ 23:02:25

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits