Att förverkliga sina drömmar

Under många år har mina föräldrar semestrat i södra Europa, företrädelsevis i Frankrike. När jag var yngre följde jag gärna med på deras bilresor genom Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike för att till sist följa Route du Soleil ända ner till Medelhavskusten. Härliga tider.

Med tiden har deras resor blivit längre och längre, förra hösten stannade de i en månad och i våras var det dags igen för en tvåmånaders sejour. Någonting hände under de här senaste resorna. Helt plötsligt ändrades fokus från semester till emigreringsprojekt. Lämpliga objekt letades fram, granskades och ratades av ett eller annat skäl. Tills de hittade ett fint hus i en liten by som heter Caux (uttalas K, förbryllande och kul). Just det här huset erbjöd precis det de letat efter, ett modernt hus i traditionell fransk stil, med pool på baksidan, gästrum på övervåningen och utsikt över vinfälten från köksfönstret ...

En dag i maj ringde de hem via
Skype och meddelade att nu var huset köpt, nu skulle de hem och sälja villan i Dalarna. Gulp! Vilken grej! Så fort de var på svensk mark igen så började förberedelserna. Och för en vecka sedan var det dags för dem att lämna husnycklarna till de nya ägarna, sätta sig i bilen och dra iväg söderut. Hemåt.

Lite snyftigt var det allt när de drog iväg tidigt på måndag morgon, och visst känns det konstigt att inte ha dem nära längre. Tack och lov har ju avstånden krympt i vår moderna värld, och det går att träffas då och då utan några större problem. De har ringt några gånger längs vägen, allt har gått bra - förutom ett uppskuret däck en morgon, men det ordnade sig till slut (efter viss konsultation i svensk-franska lexikonet misstänker jag). I morgon anländer flyttbilen med alla deras tillhörigheter, de flyttar in och deras nya liv börjar. Helt fantastiskt. Dessutom har vi våra framtida semesterplaner ganska klara ...

Kommentarer:
Postat av: Bloggblad

SÅ spännande! Tänk om... näe... jag kan inte vara borta från barnbarnet...
(Nöjer mig nog med att flörta lite extra med familjen i skolan som har sommarstuga (=våning) på franska rivieran - de brukar låna ut den till barnets lärare... gratis!)

2006-09-04 @ 22:23:10
Postat av: Lena

Var glad för att du har dina föräldrar på torra land... Mina befinner sig sedan drygt 5 år på en jordenrunt-segling, och förverkligar sina drömmar. Just nu befinner de sig någonstans mitt i Indiska Oceanen, lite svårt att hålla kontakt.

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Lena: Oj! Det låter tufft! Jag är glad att jag och mina föräldrar i alla fall är på samma kontinent! Hoppas att dina föräldrar har det bra och att du får prata med dem snart.

2006-09-06 @ 21:26:42
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Bloggis: Var det något som orsakade en del beslutsångest för mamma och pappa så var det väl just barnbarnen ... men vi kanske ses på franska rivieran så småningom då! Flörta på! ;-)

2006-09-06 @ 21:28:02
Postat av: Nettan

Vilket äventyr! Och precis som du skriver, ni vet var ni ska åka på semester i framtiden!

Kram

2006-09-17 @ 11:45:30
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Nettan: Visst är det ett äventyr! De verkar ha funnit sig tillrätta redan, det är väl så att när väl ens egna saker kommer med flyttlasset och man får iordning sitt eget hem så blir det just det - hemma. Semestervalet är inte svårt, som sagt. :-)

2006-09-17 @ 13:10:46

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits