Kattmonster

Vår söta lilla kattflicka har visat sig vara ett monster. Den gråvita hårbollen, som alltsom oftast ligger på rygg med tassarna i vädret och purrar när man kliar henne under hakan, har alltså betydligt mörkare sidor än vad man lockas att tro. Hon är en nattmarodör.

Varje kväll slumrar hon godmodigt på sin filt där hon har uppsikt över vardagsrummet. Hon gör inte många knop mellan sju och elva. Spanar in familjen när vi pysslar med våra kvällsbestyr och öppnar höger öga lite lätt när vi gör sista blodsockerkontrollen innan natten. Hon ligger kvar på filten en stund till och har man tur så sover hon i alla fall till klockan tre.

Det gjorde hon inatt. Men sen vaknade hon. Och röjde. Kom på efter en stund att det inte var så skoj att jaga dammtussar på egen hand, utan ville ha sällskap. Hon brukar inte vara kräsen, vilken familjemedlem som helst duger och i natt blev jag, mamman, offer. Från klockan tre stod hon utanför sovrumsdörren och krafsade och jamade övergivet. "Kom och lek då! Jag är vaken nu! Ska vi jaga min svans? Kom nu!"

Eftersom det var min "sovnatt" så var hennes närmanden inte välkomna. Det är just de nätterna som man inte vill bli väckt klockan tre. Så jag satte i öronpropparna, drog på ögonmasken (sommaren är tydligen här, tro det eller ej men det börjar faktiskt ljusna vid den tiden) och försökte somna om. Hur det lyckades? Låt mig säga så här - jag är inne på min andra espresso och klockan är halv nio.

Så ikväll är det Stora Aktivitetskvällen för kisse. Här ska lekas! Hela artilleriet av studsbollar, pingisbollar, garnnystan, presentpapper och vadsomhelst annat som kan användas för kattlek ska fram. Hon ska vara så slut när det är sovdags att tungan hänger ut. Så kanske hon sover hela natten.

Kommentarer:
Postat av: Amalia

Nej stackars dig. Så håller min kattunge också på, hon är ett halvår nu. Jag har också försökt leka sönder henne innan sovdags, det funkar ;P men det är rätt jobbigt för jag har inte tid för det varje kväll.

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Hej Amalia!

Nu har vi hittat en ny lösning! Kattkoppel! Flera promenader i gröngräset varje dag tröttar ut den mest energiska kisse. Storebror har blivit en fena på att få på Kitty kopplet (hon buffar in nosen själv i selen, har redan lärt sig att det betyder äventyr!) och vi turas om att ta ut henne i trädgården en stund då och då. Rekommenderas!

2006-06-13 @ 20:10:46
Postat av: Flickan

Hehe det är inte lätt. Det går inte att stänga in henne? Öronproppar och ögonmask på innan du ska sova låter annars också bra.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits