Du blir vad du äter!

Är det någon som sett TV-programmet Du är vad du äter som går på TV3? Det är ett program där folk som antingen är överviktiga eller undernärda på grund av dålig kost får sig en tankeställare och hjälp med att ändra sina kostvanor. Den kanske mest talande delen på hela programmet är när allt vad deltagarna brukar äta under en vecka bullas upp på ett bord. Man får liksom en vision av att något är fel då. Jag såg något liknande idag!

Oftast när jag, pappan, skriver så är det något som är snett i skolvärlden, så också denna gång. Vi har under de två sista veckorna blivit informerade om fritidsfesten som skulle gå av stapeln idag via veckobrev men även via telefon. I veckobreven har det stått att alla barn som ska vara med på festen ska ha med sig något "smaskigt" hembakat, i telefonen har vi upplysts om att alla kommer att ha med sig bullar, kakor och liknande. Till oss ringer de givetvis för att förvarna eftersom de vet att vi är lite känsliga för sådant. Jag antar att de anser att de sköter sitt jobb alldeles utmärkt då. Fritidsfesten började på skoltid så de ville varna om att vi kanske borde hämta Moira tidigare så att hon slapp alla frestelser. Jag förstår nu att alla de diskussioner vi haft inte har gett någonting alls.

Skolan som min dotter går på är inte särskilt bra på att räkna. Om alla barnen i alla klasser tar med sig tårta, bullar och kakor för i genomsnitt tio personer (och då tar jag i i underkant) så betyder det samtidigt att alla barnen själva kan stoppa i sig tårta, bullar och kakor för tio personer. Ur ett kostmedvetet perspektiv får jag inte ihop den ekvationen men det verkar inte vara någon annan som tänkt så långt. Det viktiga är att borden dignar av gotter så att det ser bra ut. Jag drar genast slutsatsen att ingen av personalen har sett Du är vad du äter. När barnen väl släpps lösa på borden så fullkomligt vräker de i sig och tankarna går till filmen Brakfesten med Marcello Mastroanni. Det vill inte vi vara med om så jag hämtar lydigt dottern innan tillställningen sätter igång. Det är förvånansvärt att inte skolan har tagit till sig av den pågående debatten om kostvanorna. De trampar på i samma spår som de alltid gjort och vill inte ens tänka på att det de gör faktiskt är förkastligt.

Är det här rätt sätt att fira på? Skolan hjälper till att ge barnen ett felaktigt förhållningssätt till mat och firande. Man behöver inte gå till överdrift!  Vad värre är, enligt min åsikt, är att de exkluderar min dotter från undervisningen i en skola som ska vara till för alla. Hennes diabetes är inte något som de tar hänsyn till, även om de tror det själva, när de ringer och förvarnar mig. De pekar bara ut henne ännu mer och gör man så i andra sammanhang så finns det ett annat ord för det, mobbing. 

Kommentarer:
Postat av: Fredskronk

Hej!

Har läst några av dina inlägg om skolan och det får mig alltid att fundera lite.

Det mäste för det första alltid vara varje persons eget anvsar att veta vad de kan göra och inte göra. Detta måste också kunna gälla barn. Min yngsta lillasyster är tio år och glutenintollerant. Hon skulle aldrig någonsin få för sig att äta den mat som de andra barnen i skolan äter. Likadant äter hon inget godis om hon inte först kollat att hon faktiskt kan äta det. Jag vet inte hur gamal din dotter är men kanske borde du lita på att HON faktiskt måste få vara den som säger "Nej. Jag kan inte äta det där". Om hon inte får lära sig det som barn när kommer hon då kunna göra det? Problemen blir inte mindre ju längre tiden går. Det kommer snarare bli tvärt om.

När det gäller den ökande mängde socker som unga kastar i sig så är det naturligtvis inget bra. Det får dock inte bli så att man går till total överdrift i sockerbekämpningen. Söta saker uppfattas av de flesta som goda saker. Likaså som man inte mår bra av att bara äta grönsaker (som är gott) så mår man inte bra av att bara äta socker.

Att försöka förbjuda de andra barnen att äta sötsaker kommer inte ge någon förbättring varesig för dem eller för din dotter. Att man som liten vill fira sin födelsedag med sina fritidskompisar är väl en ganska bra sak. Hellre fira på fritids där alla får vara med än att fira hemma dit bara några få blir inbjudna. Att man också firar att skolan är påväg att ta slut är väl också trevligt. Eller? Här måste skolan dock kunna erbjuda sockerfria alternativ.

I din skola för alla blir det en skola för ingen. Barnen får inte festa till det med sötsaker för att en inte kan äta dem. Om vi tar över detta resonumang på andra delar av samhället får vi helt galna konsekvenser.

Jag är synskadad och kommer aldrig någonsin att få ta körkort. Med ditt resonumang skulle jag då bli stött av att andra tar körkort. Ja: jag skulle faktiskt vilja förbjuda andra att ta körkort. Likaså skall läkare, brandmän, poliser, hjärnkiruger eller piloter förbjudas. Allt detta är yrken jag aldrig kommer kunna ha på grund av min synskada.

Alla människor, även barn, söker syndabockar för allt. Om ni faktiskt lyckas få igenom ett totalt godisförbud på skolan kommer syndabocken givetvis bli den elev som inte kan äta sockret och således stoppat de andra från att göra det. Den mobbning och utfrysning det kan leda till vill jag inte spekulera i.

Postat av: Trent på den här bloggen

Jag läste din kommentar med intresse. Jag tycker att det förtjänar en egen diskussion, se mitt allra senaste inlägg om du är intresserad.

Med vänlig hälsning,
Trent

2006-05-28 @ 10:13:18
Postat av: Bloggblad

Jag tycker inte det är riktigt samma sak med sockerfirandet som att vara allergisk mot något särskilt.
Sockerberoende är ett stort hot mot barns hälsa. Alla barns! Jag har verkligen tänkt om när det gäller att bjuda elever på glass och godis, man måste kunna fira på andra sätt OCKSÅ! För det är klart att vi inte kan ta bort allt firande - men det som sker på skoltid kan vi ha koll på.

2006-06-03 @ 19:16:47
URL: http://www.bloggblad.blogspot.com
Postat av: Trent och Ulrika

Bloggis: Vi önskar att fler tänker till och omvärderar användningen av socker - precis som både du och vi har gjort. I vårt fall är det en allvarlig sjukdom som fått oss att öppna ögonen. Vi hoppas att andra ska inse vad sockret kan ställa till med (inte bara diabetes 2) innan det är försent. Tänk att något så självklart kan vara så svårt!

2006-06-04 @ 20:30:39
Postat av: Anonym

Hej!
Droppen för mig var när min son, som går i liten grupp för barn med koncentrationssvårigheter, blev serverade marmelad och honung bredd på mackan var dag till den gemensamma frukosten på skolan! I dialogen med pedagogerna var deras förklaring till detta att det finns marmelad ute i samhället och därför måste eleverna anpassas efter det och vänja siG?! Helt förkastligt i mina ögon! Så jag tror inte att vi föräldrar ska och kan förlita oss på skolans personals omdöem när det gäller kostvanor...

2007-08-23 @ 22:46:30
Postat av: Lena/ Eskilstuna

Hej, jag blir förvånad när jag läser om vad era barn äter på skolorna till frukost och firande osv.
Jag jobbar själv som fritidspedagog och har även hemkunskap, och vi har som alla andra skolor och barnomsorg klara direktiv om vad vi får servera barnen och inte. Jag vet att vissa inte följer den linjen, förmodligen pga okunskap. Man tycker det är larv "lite socker har väl ingen dött av, sånt här har man ju ätit i alla tider osv". Men det har man inte.
Sockerintaget har ökat drastiskt, inte bara genom läsk, godis och snacks utan också genom tillsatserna i våran dagliga föda. Brist på tid gör att man oftast lagar någon form av snabbmat som i regel består av snabba kolhydrater (vitt ris, vit pasta, nudlar) och korv, fiskpinnar och annat halvfabrikat. Snabba kolhydrater påverkar insulinet i kroppen och kan leda till diabetes som också ökat hos barn. Vad man ger sina barn hemma kan vi i skolan inte göra så mycket åt mer än att försöka påverka barnen att äta "rätt". Vi skall inte vara en inrättning där vi erbjuder barnen föda som är skadlig. Framför allt så har vi ingen aning om hur mycket socker barnen får i sig på sin fritid.
Våran frukostbuffe´ på fritids är vi stolta över. Grovt fiberrikt bröd, naturell yogurth,mjölk, frön av olika slag, torkad frukt, skinka, leverpastej, ost, gurka och paprika. Ett halvt glas fruktjuice utan tillsatt socker (har samma vitamin värde som en frukt).Havregrynsgröt och grahamsgröt serveras ett par gånger i veckan. Barnen älskar sin frukost och tjatar aldrig om vitt bröd eller den vita mannagrynsgröten dom fick förr.
Tyvärr så serverar skolköket mycket halvfabrikat, kebabkött och pulversås blir "köttgryta" tex, ofta panerad fisk, panpizza, pannkaka som jag inte anser är "riktig mat". Men det värsta av allt är när barnen serveras pommes och chicken nuggets, även småbarnen från ett år serveras denna mat.
Vi har även en specialpedagog som serverar "sitt" barn som har koncentrationssvårigheter vit pasta med ketchup när han inte tycker om maten. Ingen mår bra av den födan men speciellt ska man undvika socker och snabba kolhydrater till barn med adhd och andra koncentrationssvårigheter.
Jag tycker att föräldrarna själva ska få bestämma om
och när man vill servera sina barn pommes och sötsaker mm. Det finns många föräldrar som har förstått vikten med nyttig mat och långsamma kolhydrater och som verkligen inte vill att barnen får i sig den onyttiga födan som "kryper" på oss från alla håll, och då ska väl inte vi i skola och barnomsorg stoppa i barnen sånt. Min dotter är 12 år och har liksom oss övriga kvinnor i släkten lätt för att lägga på hullet. Istället för att tjata om allt onyttigt så försöker jag hålla en bra kost hemma. Men jag blir frustrerad när jag tittar på skolmatsedeln och ser vad som serveras ibland. Vi i familjen kanske hade tänkt åka till macdonalds efter shoppingturen, men tyvärr, skräpmatskvoten har skolköket stått för den här veckan.

En liten tanke...så länge jag har jobbat så brukar barnen vara väldigt stimmiga och överaktiva på måndagar, det känner nog det flesta som jobbar med barn till. Det finns väl olika teorier om varför men kanske kan det vara allt godis och läsk de fått i sig under
helgen? Tänk på det, socker är en drog som barne blir besatta
av så fort dom fått smaken på det.
Människor använder socker, snabba kolhydrater för att lindra ångest liksom alkoholisten dricker för att få bort sin. Drogerna påverkar samma belöningscentra i hjärnan.

2008-02-29 @ 22:16:59

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits