Tanden gick av

Nu är det synd om mamman. Jag bet i en kola igår (jag äter normalt inte kolhydrater - och speciellt då inte i sin mest raffinerade form, men - what the heck! - det är ju semester!) och tyckte att den kändes ovanligt knaprig ... tills jag insåg att det som krasade mellan tänderna var bitar av min ena kindtand!

Naturligtvis händer detta en söndag kväll mitt i semestertiderna. Min tandis är i Haparanda, meddelade hans medkännande hustru igår när jag ringde. Det är ju inte direkt nästgårds, så nu väntar jag på att klockan ska bli 9.00 då en annan tandläkare som jag blev hänvisad till öppnar för dagen. Jag ber en liten bön om att han har tid att ta emot mig. Annars lär jag bli smal och snygg i alla fall - flytande föda tills jag får tanden fixad. Men inte för kallt eller varmt för då ilar det.

Tilläggas bör att jag har en mild släng av tandläkarskräck. Någon ordentlig sömn har det inte blivit i natt, så fort jag kommit åt tanden med tungan har jag sett framför mig en jättekrater som behöver rotfyllning och bergis en ny krona. Det kommer att krävas massor av bedövningssprutor och en massa lidande i tandläkarstolen. Så här i dagsljus känns det något bättre, men jag är mycket spänd på att få ett första omdöme om vad som behöver göras. Håll tummarna!

Uppdatering några dagar senare:
Tandläkaren tog emot mig samma dag och både han och jag var jätteduktiga! Han lagade tanden så fint så fint, så nu håller vi bara tummarna för att det inte blir någon infektion som kräver rotfyllning och för att lagningen ska hålla länge så jag slipper sätta dit en krona. (Jag äter bara mjuka saker nu.)

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits