Lunchlåda idag igen

När man äter LCHF (Low-Carb High-Fat) så äter man mycket och gott. Fint kött, fet fisk, mycket ost, grädde crème fraiche (inga magra alternativ här inte) och nötter. Bland annat. Biff med bearnaise. Lax med hollandaise. Färsbiffar med gräddsås. Drömkäk för en som är uppväxt med lätt-och-lagom och viktväktarpoints. Det är ett nöje att planera veckans middagsmeny (barnen får förstås en lagom dos kolhydrater till maten också, oftast någon pastavariant). Så länge vi äter hemma och lagar maten själva är allt frid och fröjd.

Problemen börjar när vi ska äta någon annanstans. Allra helst på lunchrestauranger. Där är kolhydrater ofta själva basen i måltiderna, helst omgivna av mjölredda såser. Många restauranger skyltar vissa rätter som låg-kalori vilket i och för sig är bra för då vet vi vad vi INTE ska äta. Just idag ska lilla lunchgänget ut och fira av en kollega som slutar i morgon. Hon har valt att gå på en vegetarisk restaurang här i stan. Eftersom jag ätit där själv tidigare så vet jag att det inte finns något jag kan äta, så jag äter medhavda lådan istället. Kollegorna undrar frågande varför jag inte kommer med, vegetariskt är väl nyttigt - eller? Suck. Ugnsstekta potatisar, pastasallader, bönor i olika röror och inläggningar, rårivna sallader med morötter i ... nja, inte riktigt min drömmeny. Oliverna brukar vara bra, men oliver allena kan man ju inte leva på. Så jag får äta min medhavda låda, LC-köttfärspaj och kokt broccoli med parmesancrème. Mmmm ...


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits