Påpälsad

Finns det något sötare än små bebisar fullt påpälsade med overaller, mössor, halsdukar, sockar ... som små michelingubbar och -gummor tultar de runt så gott de kan och greppar spadar och andra leksaker så gott de kan med klumpiga vantar. Min dotter hade världens största och nypvänligaste kinder när hon var liten, och i alla dessa vinterkläder är det nästan bara just kinderna som syns!

Här har jag använt papper från Melissa Frances, med några inslag av Crate. Runt cirkeln finns en sky av tyll som jag sytt fast med hjälp av symaskin. Det var riktigt roligt, får nog plocka fram den lite oftare. Titeln är skriven med QK Finale, jag fullkomligt älskar det alfabetet! Bokstäverna är lackade med Glossy accents så det framträder lite tydligare.




Transferteknik

I lördags hade Pappersvinden öppet hus i Falun och hela dagen var späckad med make'n'takes, demos och kaffe- och chokladprovning. Det var hur kul och trevligt som helst! Ute var det nästan värmerekord, men de som trotsade sommarvädret och kom till Pappersvinden hade det säkert lika svalt och skönt som jag i den luftkonditionerade butiken. Ännu trevligare blev det förstås med en islatte i handen (tack Stefan!).

Jag hade nöjet att få dema akrylfärger, foamstamps och en teknik som kallas "transfer". Det är en teknik där man överför ett motiv från en utskriven bild till ett papper täckt med akrylfärg. För den som är intresserad så finns det nu en tutorial om just detta på Pappersvindens inspirationsblogg.


Parhästar

Visst är riktiga, gammeldags karuseller med tjusiga hästar och allt underbara. Jag har alltid gillat sådana, och när jag fick uppdraget av Pappersvinden att skapa något med Prima Marketings superläckra papper så visste jag med en gång vilket foto som skulle passa perfekt. Den här karusellen såg vi utanför Carcassonne, en medeltidsstad i södra Frankrike, förra sommaren.



Luckan går att öppna, och därinne finns dold journaling (den kan du få läsa om du är riktigt snäll och om du besöker Pappersvinden där layouten kommer att finnas ett tag framöver). Luckan är embossad med Cuttlebugen och det gör att den nästan ser ut som en gammal trädörr. Biljetten är egengjord, förstås, det är faktiskt just den biljetten som jag gjorde i förra inlägget.





Extra bling måste det förstår finnas på en layout om en karusell! Blommorna har blingstenar i mitten och det röda på pelarna har fått ett lager "crystal" stickles.

Att göra egna biljetter

Det är ju lite på modet just nu att använda biljetter på sina layouter. De finns förstås färdiga att köpa, men det är inte alls svårt att göra egna. Det finns många beskrivningar på nätet redan, men jag fick en förfrågan i går på hur jag har gjort biljetten till layouten "Little girls grow up so fast" så här kommer min egen variant:



Börja med att skära till en remsa ganska tjockt kopieringspapper eller slät cardstock. Min remsa skar jag 4 cm bred. Klipp bort en liten bit av änden med en mönstersax, jag har en som ser ut som riven kant. Klipp biljetten med samma sax så att den bli så lång som du vill ha den. Min biljett är 7 cm lång.


Använd en hålstans i varje hörn så att den får formen av en riktig biljett.


Distressa biljetten med stämpeldynor, jag började med en distressdyna "antique linen" som jag helt enkelt drog över hela biljetten ett par gånger.


Distressa ytterligare med andra dynor, det får gärna vara ojämnt och se tummat ut.


Dra dubbla linjer längs varje långsida med en tunn fin svart penna.


Fyll i mellanrummet mellan linjerna med röd färg, jag använde röd distress och målade med en vattenpensel. Ett tips är att stämpla av ett par gånger på en OH-film eller liknande, dropparna som bildas på plasten går finfint att fånga upp med vattenpenseln.


Stämpla siffror på kortsidorna och något lämpligt budskap på mitten av biljetten. Jag använde magnetstämplar, de är alldeles lagom stora.


Svårare än så var det inte! Lämna gärna en kommentar om ni provar att göra era egna biljetter, det vore jättekul att få se era varianter!

Little girls grow up so fast

Nyss var hon en liten sötnos som tultade omkring och upptäckte världen och gärna ville kramas och läsa kvällssagor. Sen hände något, fråga mig inte när och hur, men helt plötsligt så är hon nästan tonåring och inte ett dugg intresserad av sina ömma föräldrar. Nu är det slingor i håret, smink, msn och sms som gäller. Nån som känner igen detta? Små flickor växer upp alldeles för fort i mitt tycke!



Hittade en underbar liten dikt av okänd författare som uttryckte precis det jag känner:


Biljetten är handgjord. Himla skoj, såna kommer det att dyka upp fler av på mina alster!

Fjäriln vingad

Jag har blivit alldeles förälskad i Revolutions fjärils-die. Den är skir och stor alldeles underbar. Här pryder den ett enkelt grattiskort som kom till efter att jag hittat inspiration på min dagliga bloggrunda. Minns inte vem, var eller när, men upplägget är ärligen stulet från någon annan, bara så ni vet. Pappren är spillbitar som jag kämpar för att använda upp.


Talk to the hand

När man är 15 år vill man inte vara med på bild, inte vår 15-åring i alla fall. Hur man än smyger så lyckas han få upp en hand eller en väska eller något annat som skyddar mot en närgången kameralins. Suck. Jag minns när just den här tonåringen var tidernas största linslus som blev riktigt sur när lillasyster stod i fokus och han inte fick vara med på precis varje bild. Det var tider det. Nåja. Ett kort som jag lyckades smyga till mig ser man i alla fall hans öga på. Så här blev layouten:



Lövet har fått några daggdroppar av Diamond Glaze, men de hann inte torka innan jag fotade:


Grungeboard, målade med grön dabbers "lettuce", sedan guldembossade:

Brilliante weblog award

Jag har fått en award av Lotta:

Det ni! Jag blev förstås jätteglad och skyndar mig att skicka awarden vidare till sju personer som inspirerar mig.


Här kommer beskrivningen på hur man ska göra:

Who gets the "Brillante Weblog Award"? Websites and blogs, which by its currency, the issues of choice and for their designs are especially noteworthy.Here are the Award Rules:

1. The winner can take the logo.

2. Place a link to the person that send you the award.

3. Give the Award to at least 7 other Blogs, which by its currency, the issues of choice and for their designs are especially noteworthy.

4. Put a link to these sites on your Blog.

5. Write a comment on their Blogs that they've won an Award.

Dessa sju personer tittar jag in hos titt som tätt och hämtar inspiration:
Yvonne - http://uves.blogg.se/ - För att hon är en sån go' person som skapar helt fantastiska ting och gärna testar nya tekniker
Rimna - http://rimna.blogspot.com/ - För att hon har så skön stil
Ylva - http://hjerteting.blogspot.com/ - För att hennes texter tar andan ur mig och hennes layouter är så innerliga
Elin - http://eldh.blogg.se/ - För att allt hon gör är så krispigt och fräscht
Mette - http://mettka.blogg.se/ - För att hon har en perfekt känsla för layout och pappersval
Biggan - http://bigganed.blogspot.com/ - För att hon gör såååå snygga kort
Silwerstar - http://silwerstar.blogspot.com/ - För att hon INTE är rädd fär färger!


RSS 2.0