Vitt ska det vara

Just nu pågår en Cybercrop i forumet på Annas scrapbooking. En av tävlingarna är att göra ett kort som går i vitt. Stämplade motiv och andra dekorationer får vara i andra färger. Eftersom maken bad mig göra ett snabbkort till en kollega som är sjukskriven så tänkte jag slå två flugor i en smäll och scrappa ett vitt kort till denne sjukling.

Jag satte igång att stämpla bakgrunder och hade mig och tyckte att det var en himla rolig tävling, ända tills jag slogs av tanken (vis av erfarenhet - jag har blivit diskad ur tävlingar förr på grund av slarvig genomläsning) att man kanske inte får ha cardstock i andra färger än vitt. Jag hade använt silver- och ljusblå mattor. Jag ställde frågan i forumet och min misstanke besannades, inget annat papper än vitt fick vara med. Tur att jag frågade! Kortet har nu lämnat hemmet för att lämnas över till sjuk herre och jag har fått chansen att faktiskt lämna in ett bidrag som inte blir diskat! Så här blev kortet i alla fall, för den som vill kika:

image286

image287

Världens bästa morotskaka

Recept hör inte hemma på den här bloggen, om det inte är i form av ett scrappat receptkort eller så förstås. Men ingen regel utan undantag. Idag bjuder jag på världens bästa recept på morotskaka. Ta fram rivjärnet och sätt igång!

image275

Karins morotskaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl neutral matolja (raps t.ex.)
3 dl finrivna morötter

Glasyr:
100 g Philadelphiaost (inte lätta varianten, det är liksom kört ändå med den här kakan)
150 g smör (Inte margarin *rys*)
3-4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten. Rör sist ner olja och morötter. Häll i smord och bröad rund form, gärna med löstagbar kant. Grädda på nedersta falsen i 175 grader, ca 45 minuter. Prova med sticka redan efter 40 minuter, vi vill inte ha torr kaka.

Vispa ingredienserna till glasyren med elvisp så det blir vitt och fluffigt. Mängden florsocker beror på konsistensen. Glasyren ska vara fast men bredbar.

Bred glasyren över den helt kalla kakan.

En alldeles egen stämpel

Både jag och dottern scrappar, fast det hon producerar allra mest av är kort. Många och fina. Som en överraskning till hennes födelsedag för några veckor sedan så beställde jag en alldeles egen signaturstämpel till henne, att dekorera baksidan av korten med. Hon gillar kaniner alldeles väldigt mycket, så jag hittade ett foto på en ursöt nyfiken liten kanin och skickade den till Martina på Sweetish som gjorde om den till en stämpel.

Jag använde stämpeln (var ju bara tvungen att provstämpla!) på ett spinner card som hon fick på sin födelsedag (har du inte provat att göra ett spinner card så tror jag att det är dags nu. Här hittar du instruktioner.) På insidan av kortet finns en liten hållare för själva stämpeln. Det var så roligt att se hennes min när hon öppnade kortet, det tog en liten stund innan hon fattade att hon faktiskt fick en alldeles unik och egen stämpel!

  

Retro-blomman

Jag är alldeles kär i mina nya retro-blom-stansar. I rena glädjeyran stansade jag ut ett helt gäng blommor som pryder detta kort:

 

I mitten av blommorna finns blingstenar eller brads. Bladen har jag bara klippt ut på frihand och vikt lite lätt i mitten. Allt är chalkat, förstås. Vit soufflépenna gör snygga prickar.

Kortet var med i Pysslotekets korttävling häromsistens, men det blev ingen vinst denna gång :(

Den hemliga trädgården

Ett härligt paket papper, klisterark med underbara blommor och några vackra organzaband följde med hem från Pappersvinden för ett tag sedan. Tjejerna har mässa efter mässa inbokade nu under våren och behöver lite nytt utställningsmaterial. Kunde jag tänka mig att pyssla ihop något, vad som helst, helt valfritt, av det som fanns i godispåsen? Jajamensan! Och så här blev resultatet:

En layout om den hemliga trädgården. Den har en liten lucka som går att öppna.

  

Sen blev det en dörrhängare för varma sommardagar när man knappt är inomhus utan mer eller mindre bor i trädgården. Den nedre delen av skylten är vändbar, beroende på om du vill bjuda in dina besökare till trädgården eller om du bara vill tala om att du kommer strax.

  

Och så till sist blev det ett kort, en uppmaning att öppna ett fönster kanske? Själva fönstret är transparent plast och på insidan av kortet väntar en blomstrande äng!

 

Ursäkta kvaliteten på fotona, jag borde väl ha bättre belysning i pysselrummet men nu är det vanliga skrivbordslampor som gäller och de är till synes inte optimala för fotografering ...

Födelsedagsbanderoll

I helgen som kommer har vi ett födelsedagsbarn i familjen. Någon fyller 12. Jösses, vad tiden går fort! Inte bara de tolv åren utan även veckorna som bara springer iväg. Jag tyckte att jag hade gott om tid på mig att göra en födelsedagsbanderoll men helt plötsligt är det bara några dagar kvar till födelsedagen och jag fick minsann lägga på ett kol för att bli klar i tid. Banderollen kommer att hängas upp på lämpligt ställe i huset när vi firar födelsedagar framöver, så inte bara helgens födelsedagsbarn får njuta av den utan hela familjen!

Själva banderollen är tillskuren ur ett kartongark och är drygt 40 cm lång. Den är klädd med mönstrat papper på både fram- och baksida. Stansade bokstäver och blommor, lite bling och ståltråd är allt som behövs för att den ska bli komplett!



 


En korg med blommor

Det råder komplett idétorka i mitt pågående projekt, en utmaning som jag och Skräptanten fått av Uve. Jag återkommer till utmaningen en annan dag, men för att lätta på scrap-trycket så släppte jag loss vårkänslorna i en vävd korg full av blommor (behöver jag säga att jag älskar min retro-flower punch?). Instruktionerna hittade jag här på Lauras blogg. Jag ska inte sticka under stol med att det var riktigt, riktigt pilligt, men vad gör det när resultatet blir så här somrigt? Korgen är ganska liten och står på mitt skrivbord och är en perfekt uppsamlingsplats för mina ATC, de är ju inte så många ännu ...

image259


Snurrigt

Det är med viss tvekan som jag lägger upp en LO till som jag gjorde till Cybercropen för några veckor sedan. Jag lovar, jag tränar verkligen på att göra layouter men ofta får jag liksom inte till det! Det kan kännas riktigt, riktigt bra under processens gång och jag ser i mitt inre hur perfekt det kommer att bli, men vad som händer på vägen från min inre vision till mina händers försök att förverkliga den kan jag inte riktigt svara på. Helt rätt blir det i alla fall inte. Nåväl. Här är mitt bidrag till inspriationsutmingen med färger som tema.

 

PS. Några har undrat om jag fotat cupcakesen till minialbumet i inlägget nedan själv. Jag önskar verkligen att jag kunde säga att jag både hade bakat och fotat alla cupcakes, men så är inte fallet. Jag har helt enkelt dreglat över underbara cupcakes-bilder på nätet och lånat ett gäng till minialbumet. Skulle jag baka så där mycket så skulle jag behöva shoppa kläder i en ännu större storlek. DS


ATC

Jag har tidigare gjort några tafatta försök att göra ATC (Artist Trading Cards) men det har aldrig slutat särskilt bra. Så det är självklart att jag hoppade på Pappersvindens initiativ med ATC-kväll för nyfikna i torsdags! Jag och dottern provade tillsammans med några andra tjejer att göra ATC med stämplar. (Tack Uve för att du ringde och påminde oss, vi hade inte velat missa detta för allt i världen!)

ATC görs i 2,5 x 3,5 tum, så det är riktigt litet och det kräver nog lite övning innan jag kommer underfund med hur jag bäst nyttjar detta pyttiga format. Här är i alla fall mina allra första kort:

image256

Bakgrunderna är färgade med distressdynor och har fått sig en liten doft av mist med vatten, distressink och perfect pearls, så det glittrar lite lagom. Guldtexten är stämplad med Brev från Toscana och heatembossad.

RSS 2.0