Grattis, Mats!

Mats fyller 60 och då blir det kalas förstås. Han får paket och kort i matchande Basic Grey Peripheri papper (Aha, Uve! Det finns alltså fler användningsområden för den serien!). Vad som finns i paketet? Här är en ledtråd: kolla den snurrande detaljen på Spinner-kortet ... Just det. Skumpa ...

 

Pip-pip

Påsken kommer ovanligt tidigt i år, det har ni koll på va? För oss scrappare/kortmakare innebär det att påskkortsproduktionen bör påbörjas NU! Här är årets första, med en liten kyckling som tittar ut:

 

Ägget och kycklingen är urklippta på frihand och texten är stämplad med Quickutz alfabetsstämplar Sophisticate.


Gratulationskort med kalligrafi

För sådär hundra år sedan, när jag gick på högstadiet, så hade jag en väldigt bra bildlärare. Han inspirerade mig bland annat till att lära mig kalligrafi, och det har jag pysslat med av och till sedan dess. Det är användbart i både kortmakeri och scrapbooking, som variation till alla stansade bokstäver, rub-ons och chipboards och ger en personlig prägel till det man gör.

Pappersvinden frågade om jag kan tänka mig att hålla en kurs i kalligrafi. OM jag kan! Det är så himla roligt, och faktiskt inte svårt heller. Det enda som krävs är papper, bred penna och så mängder av tålamod förstås ... Vi får se hur mycket vi hinner på kursen, den är tre timmar lång och det tror jag räcker för att komma igång i alla fall! Datum är bestämt till den 18 mars, om du är sugen på att anmäla dig.

Vi kommer att jobba med en grundstil som heter Cancellaresca Cursiva, och det är den stilen jag har använt på detta kort:

 

Indexbokstäverna och "swirlsen" är "outlined" (vaddå swenglish) med glitterpenna. Texten är skriven på vellum, med mönstrat papper under.


Uppgiven scrappare

Ni vet hur det kan vara ibland, man lägger ner timmar och åter timmar på att förverkliga en idé om den perfekta layouten. Sen, när man äntligen närmar sig målsnöret och bröstet fylls av den där härliga känslan av att det kommer att bli precis sådär bra som man har tänkt sig - då skiter sig alltihop. Perspektivlinjer dras åt fel håll, pennan klumpar sig mitt på pappret och allt blir helt och oåterkalleligt förstört. Tycker man själv.

Detta hände käre maken igår. Han scrappar han också, och hittills har det varit en ynnest att få dela sin hobby med den jag älskar mest i hela världen, tänk så många timmar vi spenderar i scraprummet bredvid varandra! Men efter gårdagen är jag osäker på om han någonsin kommer att sätta sin fot i scraprummet igen, av vokabuläret som sprutade omkring honom att döma så kommer jag att bli rätt ensam där i fortsättningen.

Tyvärr kan jag inte bjuda på någon bild idag, för makens layout ligger numera ihopknycklad i papperskorgen. Men vill ni se vad han gjort tidigare så ta en titt i hans galleri på Splitcoaststampers.

"Enveloppen album"

Det här såg jag en gång på Two Peas in a Bucket och blev helt kär. Sedan tappade jag bort länken och har spenderat åtskilliga timmar på att hitta det igen. Jag sökte på allt jag kunde tänka mig skulle passa in, "ATC card holder", "ATC holder", "Envelope album" och hundra andra varianter. Inte hade jag kunnat drömma om att "Enveloppen album" skulle ge träff - men upphovsmakerskan är från Nederländerna, så hon hade givetvis döpt sitt album till just "Enveloppen album". Nåja. Här är min version, och är du sugen på att göra ett du också så kan du hitta instruktionerna här.

   

Albumet, eller vad vi nu ska kalla det, innehåller 32 fickor, och eftersom det bygger på en dragspelsfunktion så rymmer det mycket ... Jag samlar mina handgjorda bokmärken i mitt, men det kan lika gärna rymma ATCer, visitkort eller andra små saker. Jag har använt Basic Greys serie Peripheri, ljuvligt fina papper som jag sparat på ett tag nu och de kommer verkligen till sin rätt här. Jag har inte dekorerat albumet än och har inte bestämt för om jag ska göra det eller inte. Det är fint som det är!

Våralbum med bind-it-all

Jag förstod det så fort jag såg den. Bind-it-all skulle bli min nästa kärlek. Nu har jag haft den ett tag och mitt första projekt blev precis så underbart som jag hade trott. Nu vill jag bara göra mer och mer!

Ett mumsigt album med en fin vårdikt blev det. Det är februari nu och jag har sett nog av all snö. Det här är ett album att bläddra i när man längtar efter knoppar och takdropp. "Mallen" för designen har jag hämtat hos Lisa Somerville.

Framifrån och uppifrån:
 

Och så några bilder från insidan:
   

Det allra sista uppslaget:
 

Dikten i albumet är på fyra verser, av Marilyn Lott:

I think that we are ready

For flowers in our midst

All colors of the rainbow

The morning dew will kiss


Sunshine will feel so good again

As winter fades away

Oh, don't you wish that spring

Could forever stay?


For spring is what brings with it

Flowers we love so much

Nothing like a spring bouquet

To give a happy touch


So hold on tight and wait a bit

For spring is on the way

Those fragrant cheerful flowers

Will be here without delay!


Kattskrälle ...

... tråkmåns ... gosskisse ... sötnos ... skitkatt (när hon ätit på mina fina chippisar) ... sömntuta ...

Kär katt har många namn och kanske förtjänar hon några mer än andra. Men faktum är att hon sover mer än hon busar, och eftersom jag inte är någon mästerfotograf så passar jag på att fota när objektet ligger still. Det blir liksom bättre skärpa då. Fotona på den här layouten är sådana "stillbilder". Dessvärre är kvaliteten på just detta fotografi (av layouten alltså) inte det bästa. Layouten finns på Pappersvinden men jag glömde fota den hemma så det fick bli ett snabbfoto med mobilen. Nåja. Här är den i alla fall:


When love goes around

Stjärnalbum är helt otroligt roliga att göra, det är en utmaning att utnyttja alla dimensioner för att få ett djup i albumet. Den här gången har jag valt att göra cirklar på två av lagren, vilket innebär att det blir som titthål för underliggande lager. Cirklarna i olika storlekar har jag skurit ut med hjälp av min nya kompis Coluzzle. Just det här albumet har jag gjort på uppdrag av Pappersvinden.

   

Inuti finns följande dikt, en rad på varje uppslag:

When love goes around

Everything seems sound

Like a bird in the cage

Trying to reach the sky

Indeed love is the only creation

That innovate people to fly

Edit 12/2: Nu finns en instruktion för hur man gör stjärnalbum på Pappersvindens inspirationsblogg!


Min fina vinst

Jag vann Papp och Scraps skisstävling för ett tag sedan och priset damp ner i brevlådan för några dagar sedan. Och det var inget dåligt pris! Ta en titt på allt godis som låg med i paketet, så kan vi dregla i kapp sedan ...



Tusen tack, Papp och Scrap!

Fjärilar i spiral

Börjar jag bli tjatig? Förlåt, men det här med pop-up kort är helt klart beroendeframkallande! Den ena roliga idén efter den andra poppar upp (förlåt, kunde inte låta bli ...) och då är det bara att ge efter. Den här gången blev det ett spiralkort, med en spiral som är fäst i både botten och lock. Man kan förstås fästa vad som helst längs med spiralen, här fick det bli stämplade, embossade och urklippta fjärilar:

  

Visst är det lite läckert?

Förresten, om det var någon som ville ha instruktioner för "vanliga" pop-up kort så finns det en nu på Pappersvindens inspirationsblogg. Bilderna är inte de bästa, men jag tror att det ska gå att förstå tekniken i alla fall.

Spin the cupcake

Födelsedagskort, igen! Jag gillar verkligen spinner cards, de är sååå lätta att göra och blir alltid uppskattade av mottagaren. Denna gång är det en muffins som får spinn, hade jag haft en QK cupcake die så hade jag använt den, men det går faktiskt bra med lite fantasi och en sax också.

 

Pappret är Basic Grey och vad ligger sprinklat över frostingen om inte ... stickles! Förstås!

RSS 2.0