Världens bästa morotskaka

Recept hör inte hemma på den här bloggen, om det inte är i form av ett scrappat receptkort eller så förstås. Men ingen regel utan undantag. Idag bjuder jag på världens bästa recept på morotskaka. Ta fram rivjärnet och sätt igång!

image275

Karins morotskaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl neutral matolja (raps t.ex.)
3 dl finrivna morötter

Glasyr:
100 g Philadelphiaost (inte lätta varianten, det är liksom kört ändå med den här kakan)
150 g smör (Inte margarin *rys*)
3-4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten. Rör sist ner olja och morötter. Häll i smord och bröad rund form, gärna med löstagbar kant. Grädda på nedersta falsen i 175 grader, ca 45 minuter. Prova med sticka redan efter 40 minuter, vi vill inte ha torr kaka.

Vispa ingredienserna till glasyren med elvisp så det blir vitt och fluffigt. Mängden florsocker beror på konsistensen. Glasyren ska vara fast men bredbar.

Bred glasyren över den helt kalla kakan.

Kommentarer
Postat av: Moma

Jag som var så sugen på morotskaka häromdagen och letade efter recept. Tyvärr blev det ingen för jag hade ingen aning om att det skulle vara philadelphiaost i den. Kanske ska ta och testa det här receptet. Ser smarrigt ut.

2008-04-30 @ 18:56:19
URL: http://monma.blogspot.com
Postat av: Moma

Nu har jag testat ditt recept. Mums så gott det blev!

2008-05-03 @ 00:39:11
URL: http://monma.blogspot.com
Postat av: krumeluran

mums.... detta är ju min favoritkaka alla kategorier.

smarrigt smarrigt.....frestare där

får ju inte äta sånt här...:(



kram

KAtarina

2008-05-27 @ 10:36:04
URL: http://krumelurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0