Happy bee-day

Ibland är man inte så smart, fast man kanske tror det själv. Som jag, som tyckte att det var väldigt klyftigt att sätta ett litet bi på födelsedagskortet till ett oktoberbarn och skriva "Happy bee-day". Himla fyndigt tyckte jag själv, men åtminstone inget av mina barn förstod att det var en ordlek på "Happy B-day" ... Suck. Hoppas födelsedagsbarnet har lika långsökt humor som jag själv.



Sen kan jag ju inte låta bli att lägga upp en bild från vårt kök också. Det är så himla härligt, dåligt väder ute och då är det så sköööönt att få mysa inomhus och inte ha ett dugg dåligt samvete för att man sitter inne och pysslar! Tända ljus på en bricka ser ju bara så härligt ut, visst?


Jul? I september?

Snart är det jul, det har väl ingen missat. Eller? Kanske är det bara vi scrappare och kortmakare som redan börjar få små stressymptom när vi tänker på jul, och framförallt när vi tänker på nedräkningen till postens sista datum för julkortsleverans. Bäst man börjar redan nu med skapandet alltså. Jag snokade lite i Pappersvindens hög med nyinkomna papper, och hittade massor med ljuvliga Mellisa Frances och Basic Grey bland annat. Här är de allra första julkorten för i år:

  

Och fler lär det bli! Jag och min kollega Elin planerar för en julkortskväll på jobbet, och då behöver vi ha lämpliga julkort som förlagor. Det är en nybörjarkurs men många är vana pysslare så det måste vara roligt och lite annorlunda men inte alltför avancerat. Tips, någon?

Kortfabrik

Kort är kul. Med alla vackra papper och stämplar som finns så är det liksom svårt att göra fel. Här är några kort från helgens produktion:

      

Det sista i raden är min favorit. Känner ni igen ugglan? Japp, Oliver and friends. I like. Han sitter på en gren på mittuppslaget.



Det här är ett criss-cross card, en teknik som jag hittade på Splitcoaststampers. Det finns en bra tutorial där för hur man gör.
 

Vem bor här?

Jag vill ju gärna scrappa layouter - det är ju liksom själva idén med scrapbooking. Men ibland tryter inspirationen och då är det rätt skönt att göra något annat papperspyssel som är lätt och roligt. Bara leka med alla vackra papper och stämplar. Då kan det bli ett sånt här litet hus:
 
  

Ugglan är en ljuvlig clearstamp, Oliver and friends från Sassafrass Lass, som poppar upp när man öppnar "locket" på huset.

Scrapbooking på Arenan

Den 3 oktober börjar Pappersvindens kurs i scrapbooking på Arenan i Falun. Kursen riktar sig till ungdomar i åldrarna 16-25 och temat kommer att vara "The book of me" - ett album i storleken 6x6 tum om 20 sidor. Albumet kommer att ha fyra olika delar, Me, Friendship, Joy och Hopes & Dreams. Jag har gjort ett exemplar som ska visa hur ett sådant album kan bli och som kan fungera som inspiration för dem som går kursen. Kursledare kommer jag själv att vara, med benägen hjälp av Angelica.

Framsida och vyer av albumet:
    

Första, andra och tredje uppslaget:
  

Fjärde, femte och sjätte uppslaget:
  

Sjunde, åttonde och nionde uppslaget:
  


Skördetider

September är skördetider och det har Pappersvinden tagit fasta på. I helgen är det Dala syfestival på Rommetravet i Borlänge och Pappersvinden har en monter med just skördetema. Monica har tagit hem helt fantastiska papper som verkligen ger en härlig gammaldags kökskänsla. Man riktigt ser framför sig hur mormor bakar och syltar av allt som skördats i trädgården. Här är exempel på vad man kan göra av så vackra papper, många fler saker finns på mässan och de kommer sedan att finnas i butiken.

Små fröpåsar att samla årets frön i.


Ett tackkort.

RSS 2.0