Det får bara inte hända

Så har det då hänt, en av diabetesföräldrarnas värsta mardrömmar (ja, det finns fler än en). Jag, mamman, gav Moira fel insulin. Jag sov riktigt risigt i natt och när det var dags för morgonens långtidsverkande insulin, Levemir, så gnuggade jag gruset ur ögonen men tog ändå fel spruta och gav henne 7 enheter NovoRapid istället. Pennorna (sprutorna) för Levemir och NovoRapid är av samma fabrikat, en är grön och en är orange, och trots att vi har skrivit lappar och klistrat på för att hjälpa till att särskilja dem så är det lätt att ta fel.

Jag blev alldeles kall när jag insåg vad jag hade gjort. NovoRapid är direktverkande, och en så hög dos som 7 enheter har vi ALDRIG gett henne - hon har helt enkelt aldrig ätit tillräckligt mycket för att det skulle behövas så mycket insulin, inte ens till en pizza eller lördagsgodiset. Jag var väldigt trött innan, men nu blev jag helt klarvaken. Sprang och hämtade ett helt glas söt festis till att börja med, sedan väckte jag pappan för rådslag. Stackarn, han som skulle få sovmorgon ...

Den senaste timmen har vi matat Moira med söt dricka, Pommac (- Åh, vad gott, jag hade glömt vad gott det är med Pommac! utbrast Moira) och diverse söta livsmedel. Skumtomtar franns kvar från i julas, så några såna har hon fått. Jag ville helst att hon skulle äta en smörgås också, men nu har hon ont i magen av allt hon ätit, så det får vänta. Det sista vi behöver är ju att hon kräks också! Jag har kollat blodsockret med jämna mellanrum och det har legat OK, trots att hon själv har känt sig skakig precis som vid en vanlig känning.

Tur att det "bara" var morgondosen på 7 enheter (kvällsdosen är 12 enheter, då hade vi nog fått åka in till lasarettet) och tur att det är söndag så att vi kan vara tillsammans hela dagen och ha Moira under bevakning. På måndag ska jag ringa till diabetesmottagningen och be att få en ny penna utskriven. Det har kommit en ny penna som passar till Levemirampullerna, en silverpenna som inte är lika lätt att blanda ihop med NovoRapiden. Jag kan knappt vänta på att få hämta ut den. Kanske får pappan ge Levemir fram tills dess, det här var riktigt obehagligt och jag känner mig som en usel morsa. Det här skulle ju bara inte få hända.

Kommentarer:
Postat av: Emma

Jag förstår verkligen er oro, men tyvärr är det såna misstag man gör ibland. Själv har jag råkat ta dubbel dos Lantus (18x2 IE), så jag känner igen paniken i er!
Skönt att det gick bra!

Hälsningar Emma

Postat av: Nettan

Hua vilken morgon!
Hoppas att allt är bra med er nu och att ni fick den nya pennan utskriven!

Kram
Nettan

2006-01-19 @ 13:41:39
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Emma: 18x2! Jösses! Hur löser man det? Långsam mat i små doser över dygnet eller? Diabetessköterskan lugnade mig när jag ringde på måndag morgon: jag var tydligen inte den första som gjort ett sådant misstag, och tyvärr säkert inte den sista heller ...

Nettan: Nu är allt frid och fröjd. Men jag kan ju erkänna att jag kollar både en och två och tre gånger varje gång hon ska få insulin nu ... Den nya pennan verkar jättebra, och den skiljer sig verkligen från den andra till utseendet. Så det blir nog bra.

Kram,
Ulrika

2006-01-22 @ 11:24:01
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Emma

Det var ingen fara alls faktiskt, fick panik lite i onödan. När jag ökar Lantusen tar det oftast 2-3 dagar innan det ger full effekt. Tror faktiskt inte att jag fick någon känning av misstaget alls. Fast jag åt nog en extra macka eller två när jag upptäckte vad som hänt :)

Fast 18IE är inte så högt i mina öron. Har en kompis som haft diabetes i 23 år, och hans Lantus-dos ligger nu på 38IE.

Hälsningar
Emma

2006-01-22 @ 12:59:36
URL: http://racas.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits