Bärgning? Ja, tack!

Vi är ju inte direkt några garage-meckare, så beslutet att köpa nybil har alltid varit enkelt för oss. Så slipper man alla bekymmer och byter in till en ny nybil när den förra börjar uppvisa de klassiska ålderskrämporna och garantin har gått ut. Så fungerar det i teorin i alla fall. Men vår Renault måste vara ett riktigt måndagsexemplar, för på knappt tre år har vi fått ringa på bärgare tre gånger. Är det normalt, eller?

Senaste gången var i går. (Jag skriver inte sista, för det lär det väl inte vara - med vår statistik). På en söndag, naturligtvis, det är ju då sådana här saker händer. Vi drog till Gävle och IKEA på lördagen, stannade i stan över natten och skulle åka hem igen på söndag morgon. Men, så underligt det luktade om vänster bakhjul när man gick förbi? Och så varmt det var i hjulhuset! Trots att vi bara kört en liten bit. Ringde på assistans från IKEA parkeringen och den snälle bärgningsbilskillen kunde konstatera att vi nog gjorde bäst i att inte köra vår bil 8,6 mil genom skogen ...

Så han körde upp bilen på rampen och hela familjen packade in oss i förarhytten för en annorlunda hemfärd mot Falun. Han lämpade av oss på Volvo-verkstaden där killarna skulle titta på bilen idag. De ringde precis och sa att bromsklossarna legat på bakhjuelt till och från och nu var helt slut. Vi får hämta bilen idag, så det var ju snabbt jobbat. 1306:- fattigare blir vi på kuppen. Jag undrade och det kanske kunde det vara samma problem vi uppmärksammat dem om vid senaste servicen? Bilfan gnisslar nämligen när man svänger, men inte alltid. De hittade inget då när vi bad dem undersöka saken (fast de tog betalt för undersökningen ändå, förstås, vem jobbar gratis nu för tiden?).

På hemvägen svänger vi förbi Toyota och tittar på vad de har i sortimentet. Eller Ford kanske. Mitsubishi? Vad som helst utom Renault helt enkelt.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits