Lite upp och lite ner

När jag tittar i Moiras bok med alla blodsockervärden så ser det helt OK ut. Oftast värden under 10, men nästan varje dag något värde runt 12 och ungefär lika ofta något värde under 4. Men genomsnittet är nog rätt bra.

 

Trots att jag ser med mina egna ögon att värdena är överlag OK så känns det ofta hopplöst när vi kollar henne och ska besluta om hur mycket insulin hon ska ta innan maten. Kanske ställer man som förälder för höga krav på sig själv när det gäller blodsockervärden för ett barn med diabetes. Jag vill att hennes värden alltid ska ligga mellan 4-8 och varje värde som inte gör det är en besvikelse. På mig själv. Att jag fattat ett dåligt beslut tidigare under dagen. Att det är jag som (indirekt) orsakar både det obehag som en känning ger henne och ökad risk för framtida komplikationer som höga värden ger.

 

Moira har legat högt lite oftare på senare tid, säg senaste veckan. Inte hela dagarna, så vi törs inte höja basinsulinet. Framförallt nätterna har varit lite väl höga, och det är inte så kul att ge insulin mitt i natten. Så igår kväll (det var min tur efter två (2!) nätter i rad i gästrummet - tack käre make!) så hade hon 4,4 kl 23.00. Väntade till 23.30 (då börjar det bli grusigt i ögonen) och då hade hon 5,6. Jaha. Då verkar hon vara på väg upp, precis enligt den trend vi sett den senaste veckan. Ställde klockan på 3.00. Då hade hon 4,9. Hmm ... Skulle hon klara hela natten? Jag chansade, och chansade fel. Vaknade kl 6.00 med 3,4. Fick börja morgonen med 1 dl Coca-Cola, vilket i och för sig upskattades av lilla fröken.

 

Nyss ringde mormor (Moira har studiedag idag, så vi behövde barnvakt) och då hade hon haft 12,4 till förmiddagsmellis och fått en enhet NovoRapid. Förbaskade rekyl! Ska bli intressant att höra vad hon har till lunchen.

 

---------------------------------

 

Där ringde telefonen och det var mormor. Nu hade hon 4,5. Finfint. Dags för mig att också gå och äta lite lunch.


Kommentarer:
Postat av: sanna

hej, jag har läst hela er blogg, vilka duktiga föräldrar ni är!
imponerad :-)
jag är en typ1 och har nu fått en son, och hoppas att han ska slippa drabbas av detta..

en sak som jag tänkte på ang detta inlägg från er var när moira hade 3,4 på morgonen kl 06
alla är vi ju olika och jag kansk bara pratar struntprat vad det gäller henne, men om mornarna är man superkänslig med vad man äter, förmig räcker det med en ½ smörgås, jag brukar vaknba med 3-4 i socker och jag äter då ingenting för under mornarna så hålls sockret stabilt oftastoch om man sen går upp kan man drabbas av gryningseffekten, då sockret stiger lite av sig självt.

Det jag tänkte på här var att ni gav henne 1 dl cola och sen skrev ni att hon fick en rekyl på 12,4
jag tror att det hade med colan att göra,förmin del hade jag nog hamnat på 20 av 1 dl cola kl 06 på morgonen :-o
däremot om det hade varit på kvällen hade det säkert gått bra med colan.

i början drack jag alltid colaoch åt godis men jag fick sånt högt socker av det, vis en känning tar jag druvsocker och chojkad eller glass :-)

ni är superduktiga!!!
ville bara säga detta
massakramar från sanna

2006-06-26 @ 15:33:11
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Hej Sanna!

Tack för din snälla och trevliga kommentar! Vi har haft med dina erfarenheter i våra tankar ett tag nu och precis som för dig så verkar Moira vara mer insulinkänslig på kvällen. Tack! Att veta det hjälper till när man ska försöka beräkna insulinmängd och slippa känningar. Vi har nog märkt att det är skillnad på hur mycket insulin hon behöver vid olika tider på dygnet, men inte tänkt på om det finns något mönster.

Kram till dig också!
//Ulrika

2006-07-10 @ 07:20:39

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits