Sen blev livet sig inte riktigt likt ...

MoiraDen 10 juni 2004 fick vår flicka Moira diabetes. Hon var då 8 år. Dagen före skolavslutningen upptäcktes hennes sjukdom och hon blev inlagd på lasarettet här i Falun. Där blev vi kvar i två veckor för att lära oss *allt* om sjukdomen, bland annat hur man tar sprutor.

Nu har det gått mer än nio månader och vi lär oss nya saker om diabetes varje dag. Precis när man tycker att man fått "kläm" på hur det fungerar så dyker något nytt upp (en infektion, övernattning på skolan etc) och ställer allt vi lärt oss på ända. Varje dag är en ny utmaning. Innan Moira fick sin diabetes så hade vi ingen aning om hur mycket en sjukdom kan påverka och förändra ens sätt att leva. Ett barn med diabetes måste testa sitt blodsocker (stick i fingret) 5-10 gånger varje dag, ta insulin 5-7 gånger varje dag och alltid vara på sin vakt för eventuella "känningar" av lågt blodsocker. Men, som med så mycket annat så vänjer man sig. Vår vardag är mer strukturerad och styrd, men det finns ingenting som Moira INTE kan göra, bara för att hon har diabetes!

Den här bloggen kommer kanske mest att handla om Moira och hennes diabetes, men även om annat som händer i vårt liv.


Kommentarer:
Postat av: Diabetes

Ja, jag växte upp med två kompisar som hade (har) diabetes. De gjorde allt som vi andra; som inte har diabetes, gjorde.
En sak som jag som barn fick lära mig var att om någon av mina kompisar fick en "känning", var att se till att de fick i sig något med socker i.

Det kommer att gå finfint för Moira :-)

2005-03-28 @ 19:57:07

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits