Konspirationsteori

Ibland funderar jag över hur det är ställt med våra finanser. Alltså inte våra privata finanser, det är inte så mycket att fundera över. Det är statens och kommunens finanser som upptar mina tankar. För länge sedan i min gröna ungdom studerade jag en del. Ni vet, så som de flesta gör för att bli något. Man läser några obskyra ämnen som inte har någon relevans med det man tänker göra och så får man ett betyg som inte heller är särskilt relevant när man söker arbete. Vad har det egentligen med statens finanser att göra kanske ni frågar er? Jo, det ska jag förklara. Jag har ett vagt minne av att jag läste något i samhällskunskapen om hur staten får fart på ekonomin. De sätter igång stora vägbyggen. Vägbyggen drar visst in mycket pengar i arbetsgivaravgifter, moms, inkomstskatt och alla andra skatter man kan tänka sig samt att de färdiga vägarna gör så att städerna de leder till blir mer lättillgängliga för människor och när människor kommer till städer så spenderar de pengar och statens kassakista fylls på. Ungefär något sådant om jag inte missminner mig totalt.

 

I Falun där vi bor är ekonomin inte särskilt god. Kommunen drar konstant in tjänster inom vård-, skola- och omsorgsområdena och man lägger ner så mycket som möjligt för att spara in på hyreskostnader etc. Det är ju inte bra så vad gör man då? Någon som räknat ut det? Just det, man sätter igång vägbyggen. Och med tanke på vägbyggets omfång så är ekonomin körd i botten just nu.

 

För att inte avslöja för folk hur svag ekonomin är i kommunen så började man på liten skala. Man byggde rondeller över hela Falun. Det är mest små rondeller, men även några stora och när man väl var i farten så byggde man om de redan existerande rondellerna. De finns nu överallt på de mest besynnerliga platser. Egentligen överallt där de inte behövs. I stadsplanerarnas ofantliga visdom har det också bestämts att där de verkligen skulle behövas, där bygger de inga. Åtminstone verkar det så. Fast om man tänker efter är det ganska så smart. Eftersom man genom att stänga av vissa leder och på så sätt tvingat folk till att åka på de ställena där rondeller behövs bäst men inte finns, troligtvis ökat kollisionerna. Och genom detta så ökar plåtskador och plåtskador är en stor inkomstkälla för stat och kommun. När man väl var klara med rondellbyggena så behövdes det mer pengar för att finansiera ombyggnaden av dem så då drog man på stort.

- Vi bygger om vägen mellan Falun-Borlänge, måste någon av kommunens gubbar ha sagt.

- Varför nöja sig med det, sa säkert någon annan, vi bygger helt nytt istället!

 

Och så gjorde man. Det byggdes nytt. Men någonstans på vägen (fantastiskt roligt va!) så måste något ha gått fel. Någon, eller några, har drabbats av storhetsvansinne. Vägbygget är enormt. Nu vet ju inte jag hur många människor som åker mellan Falun-Borlänge dagligen men under mina år här i Dalarna har jag då aldrig upplevt någon bilkö. Jag har bott i Stockholm så jag kan vara lite färgad i hur man definierar bilkö men jag har då aldrig behövt stå still i mer än ett par sekunder (om man bortser från rödljus). Det är tvåfiligt och till och med trefiligt på sina ställen. Det finns broar och viadukter, det finns avtagsvägar och vägar som bara tycks leda en tillbaka till den stora leden och det finns så kallade trafikplatser där man bara kan köra åt sidan. Jag åkte på en del av det nya bygget idag och det är ett virr-varr av olika avfarter för att ta sig till COOP som ligger precis utanför staden. Jag får flashbacks till de gånger jag varit i New York och vägarna där som leder från flygplatsen in till Manhattan. Det måste helt enkelt vara för överdimensionerat för trafiken som skall åka där vilket betyder, enligt mina konspirationsteorier, att kommunens kassakista är tom.

 

Nu har jag börjat undra över hur man tänker finansiera själva bygget, om man nu inte har pengar. Kommer det att bli biltullar som på Manhattan (och Stockholm för den delen också)? Eller är det så att någon smart politiker kommer på att vägen mellan Falun-Leksand bör göras om? Och efter det finns ju Rättvik och Mora och Gävle och...

 

Så länge det finns knytpunkter att knyta ihop så lär väl kommunens ekonomi vara räddad. Jag undrar bara hur de tänkt när ingen har råd att köra bil eftersom bensinen är för dyr!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits