Nybakat

Innan Moira fick diabetes så bakades det en hel del godsaker i MacGregors kök. Jag, mamman, är nämligen löjligt road av att baka, särskilt då kakor, bullar, efterrätter, pajer ... allt som är onyttigt, gott och smakar bra till en kopp kaffe.

 

Intresset för att baka är fortfarande stort, men eftersom hela familjen är mer medvetna om vad vi stoppar i oss så har liksom inriktningen på recepten ändrats. Nu gäller det att göra matbröd med så mycket nyttigheter i som möjligt, och som accepteras (och helst gillas) av dottern. Det är segervittring när hon hellre tar en "mammamacka" till kvällis än en polarfiberkaka! Moira äter gärna samma sorts bröd varje dag när hon väl hittat en favoritsort, men jag provar nya recept varje vecka för att lära mig mer och få variation.

 

Nybakat

 

Ikväll bakade jag tekakor gjorda på havregrynsgröt, och de blev verkligen saftiga och goda. Sådana får det bli till kvällsfikat, vilket var planerat att äga rum till tända ljus och Midsomer Murders, men tji fick vi för det är ju friidrott på 1:an. Grrr ...


Kommentarer:
Postat av: Emma

Tekakor lät ju väldigt gott :)

Blandar du i po-fiber när du bakar? Jag brukar använda kli, men det funkar inte så bra. Allt bröd som i huvudsak är baserat på vetemjöl gör att mitt blodsocker skjuter i höjden, oavsett vad jag blandar i. Enligt min dietist ger pofiber samma effekt som kli (dvs nästan ingen alls för min del). Hur funkar det för Moira?

Postat av: Ulrika på den här bloggen

Hej Emma!

Moira stiger också på bröd med vetemjöl, men jag brukar blanda i lite grovt mjöl, tex någon deciliter grahamsmjöl, linfrö, solroskärnor, psylliumfrön och även lite pofiber så blir det bättre.

Både pofiber och psylliumfrön är gelbildande fibrer, så de fördröjer blodsockerhöjningen något. Det är ju samma mängd kolhydrater i brödet ändå, så höjningen kommer ju förr eller senare, men med lite fibrer så blir kurvan långsammare. Frön och liknande fördröjer också höjningen eftersom magen får lite mer att jobba med innan det går vidare i systemet. Nötter är ju också bra, med fettet som fördröjer blodsockerhöjningen, men pappan i familjen är allergisk så det får jag hoppa över.

Nu har jag testat att baka på specialvetemjöl med tillsatt fullkorn - fungerar även att göra pannkakor på, de blev jättebra!

2005-07-27 @ 14:07:23
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Joannas mamma

Hej till alla er.
Skriver från Skåne och har i dagarna hittat till er sida. Blev väldigt glad för upptäckten. Min lilla Joanna som också är nio år, fick också diabetes i fjol. Som en blixt från en klar himmel blev hon jättesjuk, jättesnabbt. Hamnade på akuten i Helsingborg tidigt en söndagsmorgon i november med en nästan livlös flicka. Efter en snabb undersökning konstaterades diabetes. Hennes värde var så höga att sjukhusets mätare inte kunde mäta hennes värde. Efter ett par timmar så fick jag reda på att hon hade 88,0. Helt osannolikt. Ingen av läkarna hade någonsin sett detta. Så det fick bli IVA i två dygn innan hela cirkusen sattes igång. Allt som ni skriver om här känner jag så väl igen, all oro, all kontakt med skola, kompisar och deras föräldrar. Förståelsen från alla i början men som snabbt avtar efter tiden som går. Alla talar om för mig att joanna är ju så duktig och det är hon, ända tills hon får en känning. Då är det inte så lätt att vara klartänkt och redig. Nu först känner jag att jag också finns här. Fast det är ingen bra känsla, all oro och sömnlösa nätter tar ut sin rätt nu. Därför känndes det skönt att läsa om er. Alla mina känslor fick ord. Så det har kommit många leenden men också en del tårar, men det har kännts bra ändå. Hoppas ni har det bra och många kramar från Joannamamman och Joanna.

2005-07-27 @ 15:12:51
Postat av: Ulrika på den här bloggen

Hej Joannas mamma!

Jag har mailat dig.

Kram,
Ulrika, Moiras mamma

2005-07-27 @ 18:25:12
URL: http://macgregor.webblogg.se
Postat av: Johanna

Dessa tekakor ser verkligen smaskiga ut! Själv så är jag i nybörjarspurten vad gällande bakning, vill lära mig men samtidigt äta både gott och nyttigt. Läser din blogg med nyfikenhet!

2008-05-09 @ 07:59:37

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits