En darrig putt

Det var varmt idag ute på golfbanan, riktigt varmt. Moira går första året på golfskolan och vi var ute i dag och svettades i två timmar. Jag hade laddad upp med vatten, söt saft, smörgås och Digestive-kex. Moira drack pliktskyldigast lite vatten och klagade över värmen. Men hon ville inte sluta spela så där gick jag med henne gnällandes över något som hon ville göra.

- Åh, det är så varmt, jag orkar inte slå, sa hon.

- Vi går och ställer oss i skuggan och hoppar över det här hålet, svarade jag.

- Nej, jag vill spela men jag orkar inte, sa hon då.

- Jamen då är det bäst vi slutar, sa jag.

- Nej, jag ska spela, åh det är jättevarmt, jag orkar inte.

Så där fortsatte vi över hela banan. Jag frågade konstant om hon var darrig men fick hela tiden nekande svar. Vid sista hålet uppe på green så var det dags för sista putten för dagen. - Skönt att det är över, tänkte jag. Jag ville bara gå och sätta mig i skuggan och dricka något och ta det lugnt. Två timmars gnäll i värmen är på gränsen för vad jag tål. Moira puttade och missade hålet med en hårsmån. Hon går fram till mig och säger,

- Jag vet varför jag missade, jag är darrig.

Solen och golfen hade sugit musten ur henne, eller sockret snarare sagt. Hon såg plötsligt lite blek ut efter att ha varit solröd hela dagen. Jag bestämde mig snabbt för att inte kontrollera blodsockervärdet utan gav henne en deciliter söt saft och bar upp henne till bilen. Sean, den duktiga lilla killen tog alla klubborna, både hans och hennes. I bilen så avtog darrningarna så vi åkte hem och kollade hennes värde. Det hade stigit till en bra nivå så lunch har precis ätits nu och nu börjas det tjatas om bad. Jag har bett om tio minuter vid datorn, det är svalt och skönt här, sen så ska vi åka iväg. Vi får se om det blir darrigt i badet också, risken finns men jag laddar upp som vanligt med proviant och alla diabetesmanicker så jag känner mig säker men är på helspänn ändå. det är jag alltid.

 

Inte undra på att hon missade putten. Det kan inte vara lätt när händerna uppför sig som asplöv. Är det lika varmt nästa gång får vi nog ladda upp med mer energi innan vi går ut på banan. Det går att spela golf med diabetes bara man förbereder sig. Det visade Mimmi Hjorth igår. Mimmi är också från Falun och har diabetes. Hon vann en golftävling i England igår. Heja Mimmi och heja Moira!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits