Baddräkt är inget hinder

Pick-nick och bad var något som barnen uppskattade så pass så att dagen efter "kidnappningen" av mamman så gjorde jag (pappan) och barnen om det. Fast denna gång utan mamman. Visst saknade vi mamman men vi hade det mysigt ändå.

 

Denna gång var det lunch som skulle ätas och helt plötsligt var det jag som var chef över allting. Att vara ute bland folk innebär alltid ett visst problem när insulinet ska tas. Det är inte alltid så roligt att behöva skylta med sprutor när man är nio år. Trots vårt upplysta moderna samhälle så är det alltid folk som ska glo, och då menar jag verkligen GLO, när man preparerar sprutan och försöker hitta ett bra ställe på magen att injicera i. Ofta är det vuxna som tittar så att deras ögon håller på att trilla ut. Mitt försvar mot detta är att jag glor tillbaka så mycket jag kan med mitt ondaste öga tills de vänder bort blicken men då är oftast redan skadan skedd. Moira tycker inte om när folk tittar och det är fullt förståeligt. Och har man en blöt baddräkt på sig som ska rullas av så blir det ännu mera problem. Att ta av sig, eller klä på sig, blöta kläder är som vi alla vet inte det lättaste så man kan säga att problemen hopade sig.

 

Det första vi gjorde var att flytta upp i skuggan under ett träd med vårt pick och pack. Där var det inte så mycket folk så Sean och jag kunde skyla dottern med våra kroppar (eftersom Seans kropp är betydligt mindre än min så var det jag som stod för större delen av skylandet). Sen bestämde vi oss för att ta injektionen rakt igenom baddräkten. Det var lite läskigt, inte för Moira men för mig. Ett nytt "material" att ta tag i och så såg man inte heller var man satte in nålen. Men det gick strålande och eftersom det också gick så snabbt så var det ingen som hann börja glo. Allt var frid och fröjd och värdena har hållt sig på en bra nivå så helt fel kan det inte ha varit. Inte för att jag rekommenderar injektioner rakt igenom klädesplagg (i största möjliga mån ska jag försöka undvika detta), men ibland måste man också tänka på den psykiska aspekten för dotterns välmående. Så jag antar att det gamla talesättet "Alla sätt är bra förutom de dåliga" gäller i detta fall.


Kommentarer:
Postat av: maria

Jag har haft Diabetes i 11 år förstår verkligen detta med sprutor på allmän plats och människor som GLOR. Detta med att sticka rakt igenom baddräkten är väldigt bra. Första gången är som du skriver lite nervöst, men det är smidigt och spar en massa energi och pyssel som är onödigt.

Postat av: Trent på den här bloggen

Hej Maria!

Kul att höra att det faktiskt är OK att sticka genom kläderna, vi var inte helt säkra men tänkte att vi måste ju prova i alla fall ...

Eftersom Moira absolut inte vill ha bikini heller (för då syns ju alla stickmärken på magen) så blev det här en bra lösning!

2005-07-07 @ 11:14:56
URL: http://macgregor.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits