Gräsklipparmannen, del 2

Motorgräsklipparen var inte död, åtminstone inte enligt gräsklipparmekanikern som "fixade" till problemet. Enligt honom hade jag kört på en sten eller något liknande,

- Har jag inte alls, sa jag, det sa bara klang, bom bang. Jag gjorde ingenting!

Han övertalade mig dock, eller snarare sagt orkade jag inte diskutera eftersom han sa att problemet var lätt att avhjälpa. Det var någon säkerhetsmutter (eller något liknande) som gått av och då är det omöjligt att få igång maskinen. 175 kronor tog han för besväret eftersom skadan inte gick på garantin (säg den skada som gör det). Men det var i alla fall värt det tyckte jag och lättade på lädret.

 

Idag var det dags att klippa gräset igen. Jag tog fram min nu fullt fungerande fräsiga Stiga Multiclip 46. Tre tryck på choken och ett drag i tåten så dundrade denna vidunderliga maskin igång igen och grannskapet fylldes med det sköna knattret från gräsklipparmotorn. Tyvärr var det inte det enda grannskapet fylldes med. Det började att ryka något alldeles förskräckligt om maskinen och snart var vår tomt, grannarnas tomter och jag helt täckta av röken. Jag släppte på gasen, stängde av motorn och ropade på frun. Hon kom ut på altan och sa,

- Herregud, vad håller du på med?

- Är det inte första maj idag? replikerade jag.

Hon struntade i min kommentar och sa bara,

- Vad har hänt? och tittade styggt på mig.

Just den stygga blicken förtjänade jag inte, men samtidigt så förstår jag henne eftersom jag ofta har gjort mig förtjänt av sådana blickar (fast sanningen å säga så tittar hon inte styggt på mig så ofta som hon borde). Jag är totalt oteknisk och har ingenting att göra med maskiner eller tekniska prylar, men jag kan inte låta bli att peta på saker och ting om något hänt och förvärrar då oftast problemen. Sen står jag där och ser oskyldig ut och svär mig fri från all inblandning i nämnda händelser. Men den här gången så var det verkligen inte mitt fel och frun förstod detta direkt.

- Motorn har skurit eller så är det något annat fel på den, sa hon om gräsklipparen som fortfarande stod och bolmade värre än Harry Schein och John Silver tillsammans. Du får ta tillbaka maskinen till reparatören.

 

- It´s a jungle out there, som någon filmstjärna sa. Gräset växer vidare och klipparna strejkar, vad gör man? Inte vet jag men om inte den här reparationen går på garantin så tänker jag istället investera i en lie, eller möjligtvis någonting som själv kan beta av vår långhåriga matta.

 

I ett moln av rök försvann mitt hopp,

det finnes inte mer.

Gräsklipparen har kört sitt sista lopp,

Jag förstår ej vad som sker.

 

Den skar sig visst som frun min sa,

det är det enda jag vet.

Med maskiner och mojänger får det nu vara bra,

det är dags att köpa en get.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits