Blodad tand!

Här sitter man igen och skriver, det blir alltså mitt andra blogginlägg i mitt liv och den första skrev jag igår. Får passa mig så att det inte blir en vana. Idag har jag äntligen skrivit klart min senaste tenta. Denna gång har jag översatt olika bibeltexter från 1330-talet och framåt till nutidssvenska. Problemet med ett sådant arbete är att det inte finns några lexikon att slå i när man vill veta vad hughir, wandir, thäs och andra lustiga små ord betyder. Jag var på biblioteket och försökte hitta ett fornnordiskt lexikon men det var stört omöjligt. Bibliotikarien försvann ner i källaren för att se om hon kunde hitta något användbart. Hon dök upp tio minuter senare med tre stora jättegamla böcker, ni vet sådana som har sidor som ser ut att ha varit på en treveckors solsemester, bruna så att man knappt kan läsa texten. Inte blev det bättre av att bladen trillade ut bara man tittade på böckerna. Att jag dessutom inte hittade ett enda hughir och fick ryggskott av att släpa böckerna till och från bilen när jag skulle hem gjorde mig inte ett dugg lyckligare. Mycket ska man utstå när man går på lärarutbildningen. Jag tror säkerligen att mina blivande elever verkligen kommer att uppskatta när jag tvingar dem att studera Gustav Vasas bibel. Min plan är att arbeta med sju till nioåringar och deras läs- och skrivinlärning så min egen utbildning känns väldigt relevant. Nu är jag klar i alla fall, efter några kvalificerade gissningar, ett blött finger i luften och en eller annan vild chansning så ser det riktigt bra ut.

 

Tänkte vila mig lite från skrivandet men efter att ha bett Moiramamman som har ont i ryggen att sträcka på sig och Moirabrorsan att sluta nicka basketbollar efter att han kom hem från skolan med en svullen läpp och blodad tand så känns arbetsrummet som en förunderligt trygg plats att fördriva tiden fram till läggdags på!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits